De nieuwe 5008 is een SUV geworden. Bekijk hem gerust als een grotere broer van de vorig jaar gelanceerde 3008, onlangs uitgeroepen tot auto van het jaar. De 5008 is achteraan wat hoekiger, maar dat moest ook om er twee bijkomende passagiers te kunnen vestigen. Het is een zevenzitter.
...

De nieuwe 5008 is een SUV geworden. Bekijk hem gerust als een grotere broer van de vorig jaar gelanceerde 3008, onlangs uitgeroepen tot auto van het jaar. De 5008 is achteraan wat hoekiger, maar dat moest ook om er twee bijkomende passagiers te kunnen vestigen. Het is een zevenzitter. Onderweg proefden we van een grote auto die er ondanks zijn afmetingen in slaagt best dynamisch aan te voelen. Hij is wat minder lichtvoetig dan de kleinere 3008, dat is niet meer dan logisch. Wel weet de 5008 dat aangename stuurgevoel te combineren met een zeer behoorlijk comfortniveau. Of hoe Peugeot zijn comeback ook met dit model bevestigt. Een grotere versie van de 3008, dat betekent riant veel binnenruimte. Wie hem niet als zevenzitter gebruikt en de twee stoeltjes in de koffer ondergronds laat zitten, vindt een bagageruimte met een indrukwekkende inhoud van 780 liter. Binnenin vinden we uiteraard de nieuwe i-Cockpit van Peugeot, met de hoog opgestelde wijzertjes en het kleine stuurtje eronder. Voor wie er voor het eerst plaatsneemt, is het wel even wennen. De materialen van het interieur zitten goed, en ook geen kritiek op de afwerking en de kwaliteit van assemblage, hoewel je in de details ziet dat de Duitse merken daar nog altijd een voorsprong hebben. Het aanbod aan actieve veiligheidssystemen is ruim. Zo detecteert de 5008 vermoeidheid, scant hij naar voetgangers, heeft hij afdaalhulp voor hellingen, laat hij je weten wanneer je per ongeluk van je rijvak afwijkt, heeft hij een dodehoekverklikker en suggereert hij een maximumsnelheid die je met een druk op de knop op de snelheidsregelaar kan instellen. We reden met de tweeliter diesel van 150 paarden en hielden het verbruik met een niet eens ingetogen rijstijl op 6,4 liter, niet slecht voor een grote SUV. Maar Peugeot biedt nog andere interessante motoren aan: de kleine maar dappere driecilinder benzine met turbo van 1.2 l (130 pk, vanaf 26.750 euro) maar ook de 1.6 turbodiesel met 100 (29.850 euro) of 115 paarden (30.750 euro). De tweeliter is ook verkrijgbaar met 136 (36.800 euro) of 180 paarden (41.300 euro). Over een jaar of twee komt er nog een hybrideversie op de markt. Jo Bossuyt