Het einde van de integratiebeweging is dat nog lang niet. Als de Europese Commissie eind deze maand groen licht geeft voor de fusie van Usinor en zijn Luxemburgse en Spaanse sectorgenoten Arbed en Acelaria, krijgen vermoedelijk ook de Antwerpse Arbed-dochters Transav en GSC een plaatsje binnen het nieuwe geheel.
...

Het einde van de integratiebeweging is dat nog lang niet. Als de Europese Commissie eind deze maand groen licht geeft voor de fusie van Usinor en zijn Luxemburgse en Spaanse sectorgenoten Arbed en Acelaria, krijgen vermoedelijk ook de Antwerpse Arbed-dochters Transav en GSC een plaatsje binnen het nieuwe geheel. Dat Usinor een oogje laat vallen op Antwerpen, is niet onlogisch. Met 2,5 miljoen ton export van afgewerkte staalproducten en import van halffabrikaten was de Scheldestad in 2000 goed voor 49% van het groepstotaal. Momenteel wordt onderhandeld met enkele gespecialiseerde goederenbehandelaars. Waarnemers schuiven vooral Nova Hesse Natie en P&O Ports-dochter ACT naar voren. Een anderhalve kilometer lange kaaimuur die uitsluitend aan staalproducten wordt toegewezen, is een primeur voor Antwerpen. Het Antwerps Havenbedrijf, dat een steentje wil bijdragen om de arbeidsintensieve stukgoedtrafieken aan zich te binden, zegde zijn steun toe. Naast de import- en exportfunctie moet vanop de terminal ook de distributie naar Vlaanderen en Zuid-Nederland worden verzorgd en is er een belangrijke taak weggelegd als vulplaats voor containers ( stuffing). "Vorig jaar werd 150.000 ton in containers verscheept, voor 2003 verwachten we dat een kwart miljoen ton staalproducten worden gestuft," rekent Verspreeuwen voor. Verspreeuwen ziet mogelijkheden om een win-win voor alle partijen te creëren. "We willen geen exclusiviteit, maar bieden de stouwer een basispakket ( nvdr _ vermoedelijk zowat 1,2 miljoen ton) aan en een langetermijncontract om zijn kaai te rentabiliseren. In ruil verwacht Usinor dat we samen kosten kunnen besparen." Ocean Logistics is niet alleen huistransporteur van Usinor, maar verzorgt ook transporten voor onder meer Bekaert, Texaco en Coltex. Die zijn nu goed voor zowat 20% van de kleine 62 miljoen euro (2,5 miljard frank) omzet. In 2000 maakten Somef en Satem samen 967.000 euro (39 miljoen frank) winst voor belastingen. Ocean Logistics mikt, na de kosten van de verhuizing, op een vergelijkbare winst, wat netto moet uitkomen op 250.000 tot 300.000 euro (10 tot 12 miljoen frank). L.H.