Met een scheutje sportiviteit inzake uiterlijk en prestaties, speelt de nieuwe Mitsubishi Colt handig in op de verlangens van de hedendaagse klanten.
...

Met een scheutje sportiviteit inzake uiterlijk en prestaties, speelt de nieuwe Mitsubishi Colt handig in op de verlangens van de hedendaagse klanten.Mitsubishi wil verder doordringen op de Europese markt. Deze trend was al duidelijk zichtbaar bij de onlangs gelanceerde Carisma, die beantwoordt aan de klassieke verlangens van de Europese chauffeurs. De Carisma wordt gebouwd door Nedcar, de gemeenschappelijke fabriek van Mitsubishi en Volvo in het Nederlandse Born, zodat de productiekosten en de verkoopprijs een stuk lager liggen. Net als de Carisma maakt ook de Colt deel uit van een nieuwe generatie Japanse auto's, gericht op een modaal publiek dat een auto wil met een dynamisch en sportief imago. Sterk prestatiegerichte kenmerken (zoals een overdreven krachtige motor), die de prijs nodeloos opdrijven, zijn daarbij minder belangrijk. De pittige motor is afgeleid van de "oude" 1,3 liter en voldoet aan de recente Europese normen inzake uitlaatgassen en geluidshinder. De doelgroep van de nieuwe Colt bestaat vooral uit mensen van 25 tot 30 jaar die voor het eerst een auto kopen. Om deze klanten aan te spreken, ontwikkelde Mitsubishi een compacte driedeurs die bijzonder vlot en soepel te besturen valt, ook en vooral in het stadsverkeer. Het vrij elegante koetswerk ziet er pittiger uit dan vroeger, dankzij de moderne lijnen en de opvallend korte achterzijde. Het hertekende en nog beter uitgeruste interieur zou zonder meer in de smaak moeten vallen bij de Europese chauffeurs, zowel vrouwen als mannen.Minder zichtbaar, maar zeker niet minder belangrijk, is het feit dat de nieuwe Colt uitgerust is met een aantal van de meest geavanceerde technologieën die Mitsubishi te bieden heeft. Zo is er de automatische transmissie INVECS-II, die uitgetest werd in de FTO sportcoupé (alleen te koop in Japan) en die in Europa voor het eerst werd toegepast in de Carisma. In tegenstelling tot de traditionele automaten, die vooral ontworpen zijn voor vlakke en vrij rechte wegen, houdt de INVECS-II rekening met hellingen en bochtige wegen ; men beschikt dus in alle omstandigheden over de geschikte transmissieverhoudingen. Dankzij de nieuwe computertechnologie kan het systeem bovendien verschillende rijstijlen "onthouden", zodat het schakelpatroon aangepast wordt aan het rijgedrag van elke individuele chauffeur.Het spreekt vanzelf dat de INVECS-II heel wat meer rijplezier te bieden heeft dan een klassieke automaat. Verstokte liefhebbers van het schakelpookje komen echter ook aan hun trekken : de Colt van de nieuwe generatie is eveneens beschikbaar met een totaal nieuwe handgeschakelde vijfversnellingsbak.PATRICK OP DE BEECKMitsubishi Colt Bedoeld voor een modaal publiek dat een auto wil met een dynamisch en sportief imago.