Nieuwe Facebook-functies voor ondernemingen

Sinds 31 maart hebben alle bedrijfspagina’s van het onlinenetwerk de nieuwe ‘Timeline-look’. Welke veranderingen brengt dat voor u mee? En hoe kunt u ervan profiteren?

Heeft uw bedrijf een Facebook-pagina? Dan hebt u onlangs wellicht met verbazing geconstateerd dat die er opeens heel anders uitzag. Een personaliseerbare banner, een tijdlijn, links hebben plaats gemaakt voor kaders… En dat zijn maar enkele van de zichtbare veranderingen. Een uitdaging voor paginabeheerders en communitymanagers, die zich zullen moeten aanpassen om van de veranderingen te profiteren. “Eigenlijk brengt dit diverse uitdagingen mee”, zegt Michaël De Menten, partner bij McArnolds Communication. “Fa-cebook stelt een totaal nieuwe, krachtige tool ter beschikking van de merken, zodat ze hun strategie kunnen aanscherpen en de veranderingen kunnen gebruiken om profijt te halen uit de timeline .” Volgens hem mogen zulke inspanningen best beloond worden. “Recente studies tonen aan dat dit nieuwe formaat, als het goed wordt gebruikt, het publiek nauwer bij het merk kan betrekken.”

Cover picture: illustratie van het merkuniversum

De eerste verandering is puur visueel. Naast de foto links bovenaan hebben privéprofielen en bedrijfspagina’s nu een horizontale banner. Met deze blikvanger kunt u de aandacht vestigen op een specifiek onderwerp of een boodschap doorgeven. “Bedrijven zouden hier optimaal gebruik van moeten maken. Ze kunnen er een wervende tekst plaatsen, waarbij ze natuurlijk wel de voorschriften van Facebook in acht moeten nemen. “Die zijn heel strikt wat promotiemogelijkheden betreft”, legt De Menten uit. De foto kan bezoekers bijvoorbeeld op een subtiele manier aanzetten om fan van de pagina te worden. “Het is echter verboden om in deze ruimte een bericht te plaatsen dat aanzet om tot actie over te gaan, zoals bijvoorbeeld ‘Like us’ of ‘Word fan’ “, aldus Chris-telle Deliens, communitymanager bij Cleverwood, een adviesbureau dat gespecialiseerd is in nieuwe media.

Pinned to top: hiërarchie in de berichten

Met deze functie kunt u een bericht zeven dagen lang in de kijker plaatsen. “Deze berichten worden helemaal boven aan de lijst van actuele berichten ‘vastgeprikt’ en kunnen de bezoeker door een wervende inhoud aanzetten tot interactie met het merk”, legt De Menten uit. “Deze functie moet iedere week opnieuw geactiveerd worden om een bepaald bericht een maand of een jaar in de kijker te houden”, voegt Deliens hieraan toe. “Dat kan door de muis over de rechterkant van het bericht te bewegen, waarna een potloodje verschijnt dat moet worden aangeklikt. Bevestigen gebeurt vervolgens met ‘Bovenaan houden’.”

U kunt ook op het sterretje klikken om uw bericht te highlighten. Met deze functie kan men het bericht uitsmeren over de twee kolommen van de pagina. Beide functies hebben hun nut en kunnen niet tegelijk geactiveerd worden.

Timeline: schrijf de geschiedenis van uw bedrijf

Een interessant nieuwtje op het vlak van storytelling is dat uw pagina voortaan georganiseerd is in de vorm van een tijdlijn. “Een troef”, vindt De Menten. “Een merk kan hierdoor zijn hele geschiedenis vertellen, exclusieve informatie verstrekken en een persoonlijke band met zijn fans smeden. Het is dan ook essentieel dat de informatie verstrekt via dit kanaal de juiste doelgroep bereikt.”

Bovendien is het een uitstekende gelegenheid om te wijzen op de mijlpalen in de geschiedenis van het merk, zegt Deliens. “Starbucks en The New York Times hebben heel doeltreffend van deze nieuwe functie geprofiteerd door informatie en foto’s te publiceren over de belangrijkste momenten in hun ontwikkeling. De foto van het eerste Starbucks-café uit 1971 geeft het merk het cachet van een vaste waarde.”

Een andere belangrijke verandering in de structuur van de pagina is het verdwijnen van de linkerkolom met links naar gepersonaliseerde tabs. De links zijn vervangen door tabs rechts op de pagina. Dat zijn kleine kadertjes onder de banner, die moduleerbaar zijn en links naar webpagina’s kunnen bevatten. “Deze tabs zijn belangrijk omdat ze de bezoeker aanzetten tot interactie met het merk”, zegt De Menten. “Zorg er dus voor dat de tabs op de pagina relevant zijn en aansluiten bij de actualiteit en de doelstellingen van het bedrijf.”

Deliens benadrukt dat het belangrijk is de informatie goed te centraliseren en alleen elementen in de kijker te zetten die echt nuttig zijn. “Je kunt bijvoorbeeld een kader gebruiken om de bezoeker door te sturen naar Twitter, LinkedIn en andere onlinenetwerken. De diverse logo’s kunnen in één enkel vak gecombineerd worden.”

Statistics: informatie over fans

Statistieken op de pagina’s zijn voortaan voor iedereen beschikbaar. Ze geven het aantal fans, de categorieën waartoe ze behoren, maar ook het aantal personen dat over de pagina ‘spreekt’ door links door te geven. Maar het aantal fans heeft op zich niet zoveel te betekenen, vindt Deliens. “Een bedrijf moet ervoor zorgen dat er een interactie ontstaat tussen de fans en de pagina, anders heeft het geen zin.”

Omdat deze statistieken openbaar zijn, is het mogelijk merken onderling te vergelijken en volgens bepaalde criteria te rangschikken. “Dat is een extra motivatie voor de merken, want als ze willen dat mensen de pagina met anderen delen, moeten ze wel interessante content publiceren en hun pagina efficiënt beheren.” En als men die statistieken niet te veel wil laten opvallen? “Je kunt ze niet verbergen, maar je kunt ze minder zichtbaar maken door ze onder aan de pagina te plaatsen.”

Private messages: rechtstreekse communicatie

Als u deze functie hebt, kunnen uw fans privéberichten naar u sturen. Dat opent de deur naar een nog persoonlijker communicatie met de consument. “Hierdoor voorkom je dat de stroom van actueel nieuws gehinderd wordt door een reeks vragen en antwoorden die voor een specifieke consument bestemd zijn”, aldus De Menten. Maar, waarschuwt Stijn Vogels, communitymanager bij Cleverwood, je moet het voor en tegen afwegen voor je deze functie activeert, want je moet reageren op de berichten die je ontvangt, hoeveel het er ook zijn. Dat kost tijd en kan dus extra kosten meebrengen.

Voor een bedrijf dat daar de middelen voor heeft, zijn deze privéberichten echter een prima tool voor het beheer van de relaties met de klanten. Deliens: “Wanneer een klant een klacht op de pagina post, kan het wenselijker zijn de discussie privé te houden. Als bedrijf laat je dan zien dat je het probleem serieus neemt, maar je regelt de kwestie discreet.”

LARA VAN DIEVOET

In de grote fotoruimte bovenaan mag geen bericht worden geplaatst dat aanzet tot een actie zoals ‘Like us’ of ‘Word fan’.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content