De auteur is associate partner bij het internationale consultancybedrijf Axialent en oprichter van Olivier Onghena & Company.
...

De auteur is associate partner bij het internationale consultancybedrijf Axialent en oprichter van Olivier Onghena & Company. Een paar maanden geleden stuurde ik een nota naar premier Elio Di Rupo. Een appel om zowel België als de regio's de juiste plaats te geven in de interafhankelijke globaliserende markt. België is het land van het surrealisme en van verreikende en verrijkende regionale verschillen. Maar ook een land aan de wereldtop van de boekdrukkunst, de tapijtweefkunst, de architectuur, de schilderkunst, de mode. Land van chocola en friet. Van chemie, bouwkunst, engineering, farma, van baggeren en omslag van goederen, van hightech en media. Een land dat door zijn verleden, zijn regionale verschillen, zijn bescheidenheid, zijn kracht van multiculturaliteit en gedreven ondernemers een unieke plaats in de wereld had, heeft en kan hebben. De enige reactie, na lange tijd, op mijn goedbedoelde schrijven: " pas le temps". En dus doe ik hier mijn oproep. Aan de talrijke ondernemers en organisatieleiders die we rijk zijn en die ik niet kwijt wil. Een oproep om te stoppen met doemdenken en weer aan te knopen bij de erfenis uit het verleden die in onze genen zit. Duurzaam leiderschap hebben we nodig. Leiderschap om al onze intrinsieke competenties en unieke capaciteiten ten volle te laten bloeien en uit te spelen. Leiderschap om de BRIC-landen passend van antwoord te dienen. Om het voor mij te slome Europa te tonen hoe een klein land met sterke regio's hét verschil kan maken. Leiderschap dat van onze bedrijven toonbeelden maakt van succes, en dat desondanks, of misschien juist dankzij, onze economische complexiteit. Leiderschap waarmee ons klein-land-met-sterke-regio's grote dingen kan realiseren. We moeten, vanuit onze eigenheid, van wat er is en wat we hebben, van wie we zijn, naar een nieuwe vorm van kapitalisme en een nieuw soort leiders. Conscious capitalism meets conscious leaders. Een toonbeeld van vernieuwing en duurzaam succes. Leiders die zich de vraag stellen waarom ze doen wat ze doen. Die hun bedrijf inspireren vanuit het 'waarom', veeleer dan vanuit het 'wat' en het 'hoe'. Het zijn mannen en vrouwen die naar de diepere betekenis van hun ondernemen zoeken en zich afvragen welke duurzame bijdrage ze kunnen bieden aan een betere maatschappij. Ik noem hen nieuwe kapitalisten, verlichte ondernemers en leiders van de 21ste eeuw. Ze staan voor vrije markten, ondernemerschap, competitie, vrijhandel, eigendomsrechten en respect voor de wet, maar ook voor vertrouwen, medeleven, samenwerking en waardecreatie. Ze transformeren of bouwen hun ondernemingen rond vier principes. 1. Een hoger doel (meer dan pure winstmaximalisatie), waarbij ze zich de vraag stellen wat hun product of dienst kan bijdragen aan de verbetering van de mensheid. Niet meer het product om het product. Zo'n hoger doel genereert energie in een bedrijf; iedereen geeft gepassioneerd vol gas om het te halen. 2. Een bewust leiderschap, gericht op het realiseren van creatieve win-winsynergie waardoor alle stakeholders een gebalanceerde meerwaarde krijgen, en niet alleen de aandeelhouders tot elke prijs worden gehonoreerd. Dit leiderschap is naar buiten gericht en niet op het zichzelf dienen. 3. Door die focus op alle stakeholders (klanten, medewerkers, leveranciers, omgeving, natuur én aandeelhouders) gaat het hele economische systeem vooruit, en niet enkel de eigen onderneming of het eigenbelang. Met stakeholder relationship management is een bedrijf onderdeel van een economisch en maatschappelijk raderwerk. 4. Deze leiders bouwen aan een bewuste organisatiecultuur, gebaseerd op vertrouwen, authenticiteit, medeleven, transparantie, integriteit, leergierigheid en empowerment. Zo'n organisatiecultuur is ook hun grootste competentievoordeel, want niet kopieerbaar op korte termijn. Colruyt, Umicore, Danone en Google zijn voorbeelden van deze visionaire vorm van bedrijfsvoering. Het zijn bedrijven die algemeen beschouwd worden als inspirerend, toonzettend én succesvol. Begaan met de balans tussen meerwaarde creëren, winst genereren en maatschappelijk het verschil maken. Op een duurzame wijze. Ze bouwen nu aan de toekomst van volgende generaties. Ze creëren een nieuwe erfenis. Ondernemers en bedrijfsleiders-van-de toekomst: sta op! Er dient zich een unieke kans aan om te tonen wie jullie zijn en wat jullie kunnen, om aan te knopen met jullie creativiteit, spitsvondigheid, originaliteit en uniekheid, jullie doorzettingsvermogen en mentale kracht, om het te doen op een visionaire, duurzame en op de lange termijn gerichte manier. OLIVIER ONGHENA 'T HOOFTDe nieuwe kapitalisten bouwen aan een toekomst voor de volgende generaties, aan een nieuwe erfenis.