Meubelfabrikant Belisia vierde zijn 75-jarig bestaan met een investeringsproject in gebouwen, machines en milieu ter waarde van 60 miljoen frank. Kantoorinrichting op maat wordt dé nieuwe nichemarkt.
...

Meubelfabrikant Belisia vierde zijn 75-jarig bestaan met een investeringsproject in gebouwen, machines en milieu ter waarde van 60 miljoen frank. Kantoorinrichting op maat wordt dé nieuwe nichemarkt.Het nieuwe Belisia telt nog maar vijf lentes. In '92 nam Mathieu Coenegrachts de touwtjes in handen na een management buy-out van de vier overige aandeelhouders. "We zaten met vijf rond de kachel, maar niemand wierp nog hout op het vuur," blikt Coenegrachts terug. Het roer werd drastisch omgegooid naar de niche van het maatmeubilair in hout en metaal. Vooral de houtafdeling kreeg een investeringsinjectie. Het nieuwe machinepark werd ondergebracht in een ruimere, nieuwe productiehal. Mathieu Coenegrachts motiveert de strategie : "Het is een groot voordeel naar de klanten toe als je zowel hout- als metaalverwerking in huis hebt. Elk bureau heeft een metalen onderstel maar een houten bovenbouw. Hout is warmer. Vandaag willen de mensen hun kantoor gezellig en huiselijk inrichten. Dat kan niet met het klassieke kantoormeubilair. Het kantoormeubilair op maat vormt een groeimarkt." Tegelijk schuift Belisia de niche van het schoolmeubilair en de inrichting van bibliotheken ietwat naar de achtergrond. Coenegrachts : "Belisia heeft een landelijke reputatie in schoolmeubilair en dat blijft voor ons belangrijk, maar de concurrentie is hard. De bibliotheekmarkt slibt helemaal dicht. De subsidies voor de inrichting zijn verschoven naar het installeren van computers en Internet."Groei moet dus van de nieuwe poot van het kantoormeubilair komen. De kaap van 200 miljoen frank omzet nemen tegen het jaar 2000 tegenover 170 miljoen dit jaar is de doelstelling. Het personeelsbestand van 46 kan dan ook wat omhoog. De splinternieuwe toonzaal moet daartoe bijdragen. Mathieu Coenegrachts : "We hadden het product en de knowhow in huis, maar konden het niet tonen aan de buitenwereld. In deze markt moet je uitstraling hebben om au sérieux genomen te worden."Als sluitstuk van het investeringsprogramma pompte Belisia 15 miljoen frank in milieutechnologie. De ligging in het hartje van Belisia de Germaanse naam voor Bilzen is daar niet vreemd aan. Die locatie is een troef geworden, zeker na de ondertunneling van de nabijgelegen spoorweg. "Aanvankelijk hebben we ons lang verzet tegen die ondertunneling omdat het ons grond kostte. Maar het project verloste ons van de beruchte spoorovergang die dertien uur per dag dicht was. Tegelijk werd ons een prominente locatie in de schoot geworpen. En dat was wat we nodig hadden om het nu gerealiseerde investeringsproject aan te vangen," lacht Mathieu Coenegrachts. MATHIEU COENEGRACHTS (BELISIA) Kantoorinrichting op maat is groeimarkt.