De Belgische bedrijven DEME en Jan De Nul vormen met Boskalis en Van Oord de wereldtop van de baggerindustrie. De marktleider is Boskalis. De Nederlandse groep heeft een vloot van meer dan 1100 schepen en werktuigen, en haalde vorig jaar een omzet van 3,1 miljard euro. Ze is actief in 75 landen op zes continenten. Baggeren -- slib, zand en andere lagen van de zee- of waterbodem verwijderen en die baggerspecie eventueel elders benutten, bijvoorbeeld om land te winnen -- is de kernactiviteit. Eind vorig jaar leverde die 42 procent van de omzet op.
...

De Belgische bedrijven DEME en Jan De Nul vormen met Boskalis en Van Oord de wereldtop van de baggerindustrie. De marktleider is Boskalis. De Nederlandse groep heeft een vloot van meer dan 1100 schepen en werktuigen, en haalde vorig jaar een omzet van 3,1 miljard euro. Ze is actief in 75 landen op zes continenten. Baggeren -- slib, zand en andere lagen van de zee- of waterbodem verwijderen en die baggerspecie eventueel elders benutten, bijvoorbeeld om land te winnen -- is de kernactiviteit. Eind vorig jaar leverde die 42 procent van de omzet op. De groei van de wereldhandel, de stijgende energieconsumptie, de toename van de wereldbevolking en de klimaatverandering ondersteunen de structureel stijgende vraag naar de diensten van Boskalis. Toch heeft het samen met zijn referentieaandeelhouder HAL Investments de keuze gemaakt om zijn activiteiten te verruimen en zijn inkomstenbronnen te diversifiëren. Met de overnames van de beursgenoteerde bedrijven Smit Internationale en Dockwise deed het daarin een grote stap vooruit. Met Smit, dat beschikt over tweehonderd sleepboten, staat Boskalis nu ook sterk in de assistentie aan binnenkomende en uitgaande zeeschepen. Daarnaast hebben Smit en Boskalis een grote reputatie in het bergen en het opruimen van wrakken. Met het bod op Dockwise eind november vorig jaar zette Boskalis in op een versnelde groei van zijn offshoredienstverlening. Dockwise is gespecialiseerd in het verplaatsen van superzware platformen. Om die overname te financieren, voerde Boskalis begin dit jaar een kapitaalverhoging tegen 33 euro per aandeel door. De koers van het aandeel staat daar al vele maanden onder. Een lucratieve belegging is het de voorbije jaren niet geweest. Voor de financiële crisis zat de koers boven 40 euro. In 2011 heeft het die even bijna geëvenaard, maar sindsdien schommelt de waarde tussen 25 en 35 euro, ondanks de gestage omzetgroei van 2,2 miljard euro in 2009 tot 3,1 miljard vorig jaar. Voor dit jaar wordt 3,5 miljard euro verwacht. De schoen wringt bij de winst, want die stagneert ondanks de omzetgroei. Dit jaar komt de winst wellicht nog altijd uit in de buurt van 2009 (ongeveer 2,5 euro per aandeel). Er is genoeg werk -- dat blijkt ook uit de verdere groei van de orderportefeuille van 4,1 tot 4,5 miljard euro in het eerste halfjaar -- maar er is meer concurrentie, en dus kunnen de prijzen niet meestijgen met de kosten. Maar we denken dat de periode van marge-erosie achter de rug is en dat het resultaat vanaf volgend jaar minstens weer de omzetgroei volgt. De koers reageerde positief op de halfjaarcijfers, die iets beter waren dan verwacht en de vooruitzichten bevestigden.We verwachten vanaf 2014 weer een jaarlijkse omzet- en winstgroei richting 3,25 euro per aandeel voor 2015. Tegen 12,5 keer de relatief lage winst van dit jaar, 11 keer die voor 2014 en 9,5 keer die voor 2015 vinden we het aandeel weer aantrekkelijk.DANNY REWEGHS