Nieuw gsm-spelletje voor meisjes

Bruno Leijnse Redacteur bij Trends

Het Brusselse Flow Cmm lanceert MiniFizz Mission, een gsm-avontuur voor meisjes. Proximus heeft de primeur.

Evenveel meisjes als jongens hebben een gsm, maar gamesproducenten mikken vrijwel uitsluitend op jongens. “Wat er voor meisjes bestaat, zijn flauwe adaptaties, met roze kleurtjes, hartjes en een datingservice,” zegt Sabine Allaeys, bedenker van een speluniversum voor meisjes. Morgen, 13 februari, brengt Proximus het eerste avontuur uit, MiniFizzMission. Over een week volgt Orange in Groot-Brittannië en later nog Turkcell. Die contracten zijn getekend. Over andere wordt nog onderhandeld.

MiniFizz Mission is een interactief feuilleton waarin je drie dagen lang optrekt met LisaFizz, LolaFizz of een ander Fizz-figuurtje, waarmee je berichten en nota’s uitwisselt. Het spel downloaden kost 5 euro, andere kosten zijn er niet. ” Shoot ’em up-spelletjes zijn eigenlijk repetitieve vingeroefenigen. Meisjes willen variatie, ze willen een verhaal,” zegt Sabine Allaeys.

Allaeys schept de personages, FrançoisGrimonprez is scenarioschrijver, productontwikkelaar en manager. Beiden hebben jarenlang gewerkt voor grote reclamebureaus. Grimonprez bij McCann-Erickson, voor hij met een partner Blue Tattoo opzette. Allaeys achtereenvolgens bij Air, Lowe en Blue Tattoo. “We hebben een stevige achtergrond in merken en een passie voor technologie,” zegt Allaeys, die aan het Sint-Lucas kunstgeschiedenis studeerde. Bij het spel horen extra diensten als VibeScan (het MiniFizz-equivalent van een horoscoopdienst) of MF GoBe, een al dan niet anonieme sms/mms-dienst. Software-implementatie is uitbesteed in Zwitserland.

Zakelijk werkt Flow Cmm met een co-productiemodel. Elk spel zit in een feitelijke vereniging waarin de partners-financiers kosten en inkomsten delen naargelang hun inbreng. ” Mobile gaming werkt op basis van inkomstenverdeling,” zegt Grimonprez. “In Europa gaat grosso modo de helft van de inkomsten naar de auteur. In Amerika krijg je meer. Docomo in Japan houdt zelfs maar 15 % van de omzet.”

MiniFizz is voorlopig beschikbaar als een J2ME Java-toepassing op toestellen van zes fabrikanten. Maar als de onderhandelingen met Dwango Wireless, een grote ontwikkelaar en distributeur van spelletjes in Noord-Amerika en op de lucratieve Japanse markt, resultaat opleveren, is ook een i-modeversie niet veraf.

Bruno Leijnse

MiniFizz Mission is een interactief feuilleton waarin je drie dagen lang optrekt met LisaFizz, LolaFizz of een ander Fizz-figuurtje.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content