Niets middenin

De digitale revolutie is goed nieuws voor heel grote of heel kleine bedrijven, beweert de baas van het Media Lab van MIT. Hopelijk zit u daar niet tussenin.

De banken zitten in nesten, meent Nicholas Negroponte, Amerikaans academicus en medestichter van het invloedrijke Amerikaanse blad Wired. Zij vormen één van de industrieën die kunnen worden getransformeerd van werken met atomen van materie naar werken met informatiebits in een computer. Dat soort nijverheden, meent de auteur van Being Digital, zal snel door de digitale revolutie worden bedreigd. “Industrieën waar die omzetting niet kan zoals bijvoorbeeld in hamburgers of melk zullen een tragere overgang kennen.”

Nicholas Negroponte is één van de best geïnformeerde experts inzake de toekomst van de informatietechnologie. “1996 wordt het jaar van het digitale geld,” zegt hij. De atomen van munten of bankbiljetten zullen steeds meer worden vervangen door betalingen met creditcards en digitaal geld. De bankiers zullen manieren moeten vinden om die bits een meerwaarde te geven.

Andere sectoren die bedreigd worden door de vervanging van atomen door bits zijn de telecommunicatie en het uitgeverijwezen. Negroponte : “Bits transporteren (via telefoonlijnen) is een povere bezigheid. Het geld zal verdiend worden door de mensen die de bits maken, die er waarde aan toevoegen, die ze bezitten of beschermen. Disney, dat massa’s bits bezit (in de vorm van gedigitaliseerde video en beelden), kan ze op nieuwe manieren distribueren en gebruiken.”

Vroeger zaten de uitgevers in het atoomvak, zegt Negroponte, bijvoorbeeld door kranten te verkopen die uit atomen waren gemaakt. Door de groei van het on line-uitgeven zullen ze steeds meer bits verkopen.

Dit zal de economie van het uitgeversvak veranderen en tot “desintermediatie” leiden zeg maar het verdwijnen van de middenmoot. “De digitale wereld zal zowel groter als kleiner worden, terwijl het middendeel verdwijnt. Er is weinig ruimte meer voor alles wat intermediair is, van managers op middenniveau tot middelgrote bedrijven.”

NEWS CORP.

Grote organisaties kunnen een ruime variëteit aan inhoud aanbieden. Van zodra publiceren goedkoper wordt (bijvoorbeeld via het Internet) hebben middelgrote organisaties weinig voordeel tegenover kleine. “Aan de ene kant zal je een Rupert Murdoch hebben en aan de andere kant een Marokkaanse vrouw met een couscous-server, en daartussen zal er niets zijn,” voorspelt Negroponte.

Eén van de slachtoffers van die veranderende wereld zullen de academische tijdschriften zijn waarin wetenschappers nieuwe bevindingen recenseren (zoals de uitgaven van Reed Elsevier). “Academici zullen op andere manieren moeten publiceren,” voorspelt Negroponte. Hij verwacht dat wetenschappelijke artikels voortaan on line zullen verschijnen.

“De uitgevers zullen eindigen als talentenjagers,” zegt professor Negroponte. “Ze zullen auteurs ontdekken en uitgeven. Maar zodra die auteurs de faam hebben van een Michael Crichton, zullen ze geen uitgever meer nodig hebben : ze zullen hun werk dan zelf on line brengen.”

Ook de televisie zal veranderen. Naarmate digitale televisiekanalen beschikbaar worden, zal televisie een vorm van gegevensverzending worden. Sommige kanalen zullen een gedeelte van de tijd video verzenden, maar op andere ogenblikken data of digitale radio.

“De televisiezenders moeten in data broadcasting gaan,” zegt Negroponte. Hij verwacht dat de televisie van de toekomst interactiever zal zijn. In plaats van een voetbalwedstrijd door enkele camera’s te laten registreren, zou men camera’s vanuit alle mogelijke gezichtspunten kunnen laten draaien, zodat de kijkers zelf kunnen beslissen wat ze willen zien.

IMPACT OP HET INDIVIDU.

Negroponte verwacht dat de digitale revolutie de mens ook op andere manieren meer keuze zal geven. “Vandaag leiden wij een erg synchroon bestaan,” zegt hij. “Grote aantallen mensen kijken om acht uur naar hetzelfde televisieprogramma of werken van negen uur ‘s ochtends tot vijf uur ‘s avonds. Het leven zal veel meer asynchroon en gepersonaliseerd worden.”

Sommige mensen maken zich zorgen over de vervaging van de scheidingslijn tussen werk en persoonlijk leven die voortvloeit uit de technologie. Negroponte denkt echter dat de voordelen de nadelen zullen compenseren. “Ik beantwoord liever op een zondag mijn e-mail als ik dan op maandag langer in pyjama kan rondlopen,” schrijft hij in Being Digital. Op langere termijn zouden wat hij “denkende dingen” noemt het dagelijkse leven aangenamer kunnen maken. Zo zou je auto kunnen inloggen op het Internet om een weerbericht binnen te halen.

Het 350 man sterke, multidisciplinaire Media Lab aan het Massachusetts Institute of Technology (uit Cambridge bij Boston) ontvangt jaarlijks zo’n 750 miljoen frank steun van 160 bedrijven, waaronder IBM,Lego en Reuters. Het werkt aan honderd projecten die variëren van “intelligente helpers”, zoals systemen die geschikte muziek voor je kiezen, tot deurknoppen die hun “eigenaar” herkennen of driedimensionale televisie.

Volgens Negroponte zullen we in de toekomst televisie in een verfblik kunnen kopen en letterlijk op de muur schilderen. Of er zullen sportschoenen zijn met een ingebouwd computertje dat aangedreven wordt door je stappen en in verbinding staat met je polshorloge. Wanneer hij zegt dat de informatietechnologie verweven zal zijn met ons dagelijks leven, bedoelt hij dat niet altijd als een metafoor…

F.T.

Nicholas Negroponte, Digitaal Leven, Uitgeverij Prometheus, 1995, 226 blz, 595 frank.

NICHOLAS NEGROPONTE NAAST HARDWAREVERSIES VAN BEING DIGITAL Uitgevers zullen eindigen als talentenjagers.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content