De dealers van Proximus, de Golden Telecom Centers, schuwen geen agressieve reclamemethoden om hun klanten tot de aankoop van een car-kit voor hun GSM te overhalen. Hun jongste reclamefolder is daarvan een prachtige illustratie. De boodschap: de car-kit wordt binnenkort verplicht, koop uw mobilofoon dus bij een gespecialiseerd installateur. Wat volstaat om de verstokte GSM-gebruikers zorgen te baren. Ter herinnering: een car-kit is een installatie met een lader, een luidspreker, een microfoon en een buitenantenne. Hij maakt het mogelijk om met de GSM te bellen zonder dat de handen het stuur loslaten. Het systeem moet door een vakman worden geplaatst en kost, afhankelijk van het model en de installatietijd, tussen 15.000 en 30.000 frank.
...

De dealers van Proximus, de Golden Telecom Centers, schuwen geen agressieve reclamemethoden om hun klanten tot de aankoop van een car-kit voor hun GSM te overhalen. Hun jongste reclamefolder is daarvan een prachtige illustratie. De boodschap: de car-kit wordt binnenkort verplicht, koop uw mobilofoon dus bij een gespecialiseerd installateur. Wat volstaat om de verstokte GSM-gebruikers zorgen te baren. Ter herinnering: een car-kit is een installatie met een lader, een luidspreker, een microfoon en een buitenantenne. Hij maakt het mogelijk om met de GSM te bellen zonder dat de handen het stuur loslaten. Het systeem moet door een vakman worden geplaatst en kost, afhankelijk van het model en de installatietijd, tussen 15.000 en 30.000 frank. Bij nader inzien lijken de commerciële argumenten van de GSM-dealers sterk op slechte marketing of bedrieglijke reclame... "Er bestaan helemaal geen plannen om de wet te wijzigen en het gebruik van de GSM in de wagen te verbieden, met of zonder handenvrij systeem," klinkt het formeel op het kabinet van staatssecretaris Jan Peeters (SP), die belast is met verkeersveiligheid. Zijn woordvoerder voegt eraan toe: "De bestaande wetgeving voldoet trouwens volkomen." Het verkeersreglement zegt inderdaad dat de bestuurder niets mag doen dat zijn concentratie aan het stuur zou storen en een gevaar kunnen vormen. Maar voor het overige blijft de reglementering vaag. Een verbod op de GSM zou een precedent kunnen scheppen: men zou ook kunnen verbieden zich om te draaien om de kinderen te kalmeren, het radiotoestel te bedienen of aan zijn neus te krabben. Het betekent ook dat een chauffeur die aan de telefoon een dolle lachbui krijgt en over de drie rijstroken van de autoweg begint te zigzaggen een proces-verbaal kan krijgen. Wat trouwens zowat de enige situatie is waarin men een veroordeling kan oplopen... voor gevaarlijk rijden, niet voor het gebruik van de GSM.BEWUSTMAKING.Volgens Marc Vansnick, gedelegeerd bestuurder van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid ( BIVV), is het echter allemaal niet zo eenvoudig. "Ook al is de regering niet van plan om de handenvrije systemen te verplichten, toch maken wij ons zorgen over de groei van het aantal mensen dat in de wagen een GSM gebruikt. Niemand kan ontkennen dat telefoneren de concentratie stoort en ongevallen kan veroorzaken. Wij willen het publiek aanzetten om zich met een handenvrije kit uit te rusten, meer niet." De Europese wetgevingen over het telefoneren in de wagen lopen uiteen. Alleen in Zwitserland en Spanje mag u tijdens het rijden geen GSM vasthouden, wat in de praktijk de car-kit verplicht. Het grote argument van de verdedigers van het verbod is dat telefoneren in de wagen een belangrijke bron van ongevallen is. Maar zelfs volgens het BIVV is dat argument moeilijk te bewijzen. Toch moet men Marc Vansnick gelijk geven en erkennen dat de combinatie van rijden en telefoneren gevaarlijk is. Iedereen die er ervaring mee heeft, weet dat. En toch hebben de chauffeurs nog niet de reflex om zich een handenvrije car-kit aan te schaffen.BETAALBARE OPLOSSINGEN.De belangrijkste reden hangt samen met de prijs. Terwijl de GSM's van maand tot maand goedkoper worden, blijven de car-kits evenveel kosten. Feit is dat de installatie meer dan een derde van de prijs vertegenwoordigt, of soms zelfs de helft, bij systemen die bij een oproep automatisch het volume van de radio verlagen, of die afzonderlijke aansluitingen hebben voor de antenne en de bedrading. Het grootste probleem is echter dat de GSM-fabrikanten car-kits blijven voorstellen die incompatibel zijn tussen de verschillende toestellen, zelfs binnen hetzelfde merk. "Dat zou weldra moeten veranderen," vertelt Jan De Bruyn, gedelegeerd bestuurder van Dectel, één van de belangrijkste Belgische groothandels van GSM's. "En wel in twee richtingen. Ofwel een systeem dat te vergelijken is met dat van een autoradio, dus met een centrale eenheid en specifieke aansluitingen. Ofwel doe-het-zelfoplossingen, waarbij de microfoon en de luidspreker enerzijds aangesloten worden op de sigarenaansteker en anderzijds op de GSM." Dit laatste systeem zou over een maand of drie verkrijgbaar moeten zijn en gemiddeld 3000 frank kosten. Blijft het probleem van de vertrouwelijkheid van de gesprekken, wanneer u met verscheidene mensen in de wagen bent. Om dat op te lossen, hebben de fabrikanten van accessoires een systeem ontwikkeld met een oortelefoontje dat op de GSM wordt aangesloten. Het microfoontje komt ook vlakbij de mond, wat minder vervorming en een betere ontvangst geeft dan de huidige microfoons, die bij de voorruit of onder het dak zijn gemonteerd.Binnenkort zal er dus geen goede reden meer zijn om in de wagen risico's te nemen met een GSM. En nog minder om wetten te maken die het telefoneren verbieden.FMX