Petflessen. Die vormen de kernactiviteit van Resilux. Of beter: de preforms in polyethyleentereftalaat (pet). Een soort proefbuisjes, zeg maar, waar petflessen uiteindelijk van geblazen worden. Dat gebeurt bij de klanten van Resilux - denk bijvoorbeeld aan grote drankenconcerns - al dan niet met de technische bijstand van het team van Dirk De Cuyper (47). De bedrijfsleider ontvangt ons in zijn hoofdkantoor in Wetteren. De dag na ons telefoontje met de boodschap dat hij genomineerd wordt als Manager van het Jaar 2010. En daar worstelt de man duidelijk mee. Eigenlijk heet hij Dirk Low Profile De Cuyper, vandaar. Geen receptieschuimer, geen ronkende academische titels, maar wel een rasechte ondernemer. Een teamspeler ook. Dirk De Cuyper runt Resilux samen met zijn broer Peter. Hun vader Alex is voorzitter van de raad van bestuur, en ook de broers Dierickx zijn al van in het begin bij het bedrijf betrokken.
...

Petflessen. Die vormen de kernactiviteit van Resilux. Of beter: de preforms in polyethyleentereftalaat (pet). Een soort proefbuisjes, zeg maar, waar petflessen uiteindelijk van geblazen worden. Dat gebeurt bij de klanten van Resilux - denk bijvoorbeeld aan grote drankenconcerns - al dan niet met de technische bijstand van het team van Dirk De Cuyper (47). De bedrijfsleider ontvangt ons in zijn hoofdkantoor in Wetteren. De dag na ons telefoontje met de boodschap dat hij genomineerd wordt als Manager van het Jaar 2010. En daar worstelt de man duidelijk mee. Eigenlijk heet hij Dirk Low Profile De Cuyper, vandaar. Geen receptieschuimer, geen ronkende academische titels, maar wel een rasechte ondernemer. Een teamspeler ook. Dirk De Cuyper runt Resilux samen met zijn broer Peter. Hun vader Alex is voorzitter van de raad van bestuur, en ook de broers Dierickx zijn al van in het begin bij het bedrijf betrokken. "Zijn er soms bedrijfsleiders die de titel van Manager van het Jaar weigeren?" De ogen van Dirk De Cuyper doen ons aan een achtergelaten puppie denken - hopend op een nakende verlossing uit zijn lijden. De Cuyper denkt hardop: "Maar ja, aan de andere kant: stel dat ik inderdaad Manager van het Jaar word, dan kan Resilux een voorbeeld zijn voor andere bedrijven. Dat zie ik wel zitten. Als er één boodschap is die ik heb voor andere ondernemers in dit land, dan is het: geef nooit op. Ook niet als het heel slecht gaat. De groei van Resilux is het bewijs dat die houding vruchten afwerpt. Onze moeilijkste jaren, sinds de oprichting van het bedrijf in 1994, waren 2004 en 2005. Toen was het echt vechten op leven en dood. Maar we zijn er nog, gelukkig." De naam Resilux ontlokt tegenwoordig weer bijna alleen positieve reacties. Net als in de jaren net na de oprichting van het bedrijf. In 1997 al trok de familie De Cuyper naar de beurs, om de uitbreiding te kunnen financieren. Resilux pootte in de daaropvolgende jaren fabrieken neer in Spanje en in Griekenland. In 2000 sloot de fabrikant van pet-preforms een joint venture in de VS, en nam het de Zwitserse petflessenfabrikant Altoplast over. De beurskoers van Resilux scheerde hoge toppen, tot zelfs 227 euro. Nu staat de teller op een bescheiden 60 euro. In 2003 voltrok zich een drama: de Duitse regering begon een belasting te heffen op petflessen, terwijl Duitsland net nog was gebombardeerd tot een belangrijke groeimarkt voor Resilux. Bijkomende tegenvallers, zoals de explosie aan nieuwe concurrenten uit Oost-Europa, duwden Resilux diep in de ellende. Maar ondanks alles bleef Dirk De Cuyper trouw aan zijn strategie om lokaal te produceren, kwestie van zijn klanten zo snel mogelijk te kunnen bedienen. Bovendien bleef hij ook tijdens de magere jaren investeren. In nieuwe toepassingen en producten, maar ook in de uitbreiding van zijn productieapparaat. Resilux is nu niet alleen aanwezig in Spanje, Griekenland en de VS, maar ook in Rusland, Zwitserland, en Hongarije. Toen de jongste crisis uitbrak, kon Resilux met andere woorden al bogen op een interessante geografische spreiding. Daar konden veel van zijn kleine concurrenten niet tegenop, terwijl de allergrootste - La Seda de Barcelona - zich bezondigde aan het bekende verhaal van één overname te veel. Kortom, Resilux is de verzinnebeelding van een succesvolle comeback. In 2007 kon het bedrijf weer aanknopen met winst, en de jongste jaren wordt dat verhaal beter en beter. Een reorganisatie en een betere geografische spreiding van de verkoopploegen moest daar mee voor zorgen, plus de diversificatie van het klantenbestand. "Natuurlijk leveren we pet-preforms aan grote concerns", verduidelijkt Dirk De Cuyper. "Maar we maken er een punt van dat de grootste klant van Resilux nooit meer dan 5 procent van onze portefeuille uitmaakt. Ik werk liever met kleinere klanten. Dan kun je tenminste nog spreken van ondernemer tot ondernemer." Pet zit voortdurend in het hoofd van Dirk De Cuyper. Hij droomt naar eigen zeggen van een gewichtloze petfles. Zijn technische kennis en bagage zijn ongetwijfeld een sterkte, vinden ook de analisten die Resilux opvolgen. Lef, noemt De Cuyper dat zelf. "Eerst dromen, dan denken, en dan pas doen. Dat is mijn devies. Als je klanten en landen wilt veroveren, moet je creatief zijn. En je omringen met mensen die bereid zijn om je gedachtegang te volgen." De volgende verovering van Resilux wordt Roemenië, waar het bedrijf gronden heeft gekocht voor een nieuwe fabriek. Een concrete datum om met de bouw te beginnen, is er nog niet. Maar De Cuyper maakt zich sterk dat zijn Roemeense vestiging er in zes maanden kan staan, als hij op een bepaald moment de knoop doorhakt. Snelheid is overigens ook een van de sterktes van de Resilux-topman. Flexibiliteit is misschien een beter woord. "Ik weet nu al dat ik in de resterende maanden van dit jaar nog 30 à 40 keer op een vliegtuig zal zitten. Hoe en wat? Daarvoor verwijs ik u door naar mijn secretaresse. Resilux draait 24 uur op 24, en zeven dagen op zeven. Onze markt verandert pijlsnel. We zijn verplicht om voortdurend de messen te wetten. Een buitenstaander die in staat is om de directie van Resilux voor een maand te vervangen, en degelijk werk aflevert, krijgt van mij een premie van 500.000 euro." Het allernieuwste troetelkind van Dirk De Cuyper heet AirOPack, een samenwerkingsproject met de Zwitsers-Nederlandse groep IPS. Het wordt een unieke pettoepassing voor cosmeticaproducten. Nogal technisch allemaal. Plots veert De Cuyper recht, holt naar zijn bureau, en snelt terug met twee kartonnen dozen vol prototypes. Deodorant, fond de teint, tandpasta, scheerschuim: allemaal verpakt in pet. Geen schadelijke drijfgassen, maar gewone perslucht. En een drukregelaar, waardoor de inhoud van de de fles er tot de laatste druppel uitkomt. Zonder gedoe. In een oogwenk ligt de hele tafel vol met stukjes huishoudrol en toefjes tandpasta. We zien de kleine jongen in Dirk De Cuyper. "Ik denk dat het een succes wordt", glundert hij, nog steeds druk in de weer. "We zullen het product langzaam een kans geven. De praktijk moet uitwijzen hoe groot die nieuwe markt wordt." Als AirOPack zou inslaan, dan sluit Dirk De Cuyper niet uit dat hij zich er volledig op focust. Zijn vertrouwde petflessen zou hij in dat geval overlaten aan zijn steeds verder uitdijende team van vooral jonge mensen. "Maar Resilux verkopen is geen optie. Daarvoor ben ik al te oud." Celine De Coster'Eerst dromen, dan denken, en dan pas doen' Dirk De Cuyper (Resilux)