De rollenverdeling in de Volkswagen-familie was ooit transparant. Volkswagen was kwaliteit voor een snuifje duurder dan de modale middenklasse. Audi was premium. Het Spaanse Seat was het hippe merk van de groep, speels, sportief en betaalbaar. En Skoda, dat was een behoorlijk basic stel wielen, met een prijskaartje dat naar budget neigt. Waar voor uw geld.
...

De rollenverdeling in de Volkswagen-familie was ooit transparant. Volkswagen was kwaliteit voor een snuifje duurder dan de modale middenklasse. Audi was premium. Het Spaanse Seat was het hippe merk van de groep, speels, sportief en betaalbaar. En Skoda, dat was een behoorlijk basic stel wielen, met een prijskaartje dat naar budget neigt. Waar voor uw geld. Die indeling is verleden tijd. In kwaliteit van materialen en in afwerking doet Volkswagen niet meer onder voor Audi, dat zich alleen nog onderscheidt met meer sociale status. Seat lanceerde vorig jaar zijn eerste SUV, de Ateca. Zo goed in elkaar gezet dat we geen reden meer zien om nog een duurdere VW Tiguan te kopen. En nu komt Skoda met de Kodiaq, een grote SUV. Hij is groter dan de Tiguan en de Ateca. Puik afgewerkt ook, zelfs een beetje luxueus. En het prijskaartje heeft niets meer te maken met het predicaat budget. Er is een algemene evolutie in autoland. Het succes van merken als Mercedes, Audi, Jaguar en BMW heeft de zogenoemde generalisten, merken met een zeer breed gamma in de middenklasse, ertoe aangezet in kwaliteit een stap richting premium te doen. Peugeot doet het sinds de lancering van zijn 308, Renault met zijn Espace en Talisman. Natuurlijk moeten Volkswagen, Seat en Skoda mee. De tijd dat iedere Skoda synoniem was met (spot)goedkoop is voorbij. Dat geldt zeker voor de grotere modellen als deze Kodiaq. Je krijgt nog altijd waar voor uw geld, maar de factuur dikt snel aan. De instapversie met benzinemotor kost 26.490 euro, voor diesel betaal je minstens 35.755 euro. Onze testversie met de uitstekende 1.4 benzine, vierwielaandrijving en DSG-automaat kost meer dan 34.000 euro. De Kodiaq is bijna 4,7 meter lang. Zijn interieur charmeert meteen. De ergonomie is perfect. De passagiers achteraan hebben een zee aan beenruimte. De Kodiaq moet niet onderdoen voor zijn verwanten in de VW-familie: de optielijst biedt een plejade van elektronische systemen. Op slechte wegen is het comfort niet altijd even goed, maar op degelijk asfalt rolt de Kodiaq als een trein. JO BOSSUYT