De Antwerpse Gemeenschap voor de Haven (AGHA) heeft makelaar Marsh, marktleider in België, gevraagd hiervoor een collectieve verzekering uit te werken die een bankroet kan voorkomen. De regeling was noodzakelijk geworden sinds de douane op 1 oktober 1998 het convenantsysteem invoerde. Met een convenant aanvaardt de agent of expediteur de verantwoordelijkheid voor containers in transit, wat gevolgen heef...

De Antwerpse Gemeenschap voor de Haven (AGHA) heeft makelaar Marsh, marktleider in België, gevraagd hiervoor een collectieve verzekering uit te werken die een bankroet kan voorkomen. De regeling was noodzakelijk geworden sinds de douane op 1 oktober 1998 het convenantsysteem invoerde. Met een convenant aanvaardt de agent of expediteur de verantwoordelijkheid voor containers in transit, wat gevolgen heeft voor de aansprakelijkheid voor de betaling van indirecte belastingen indien de container niet wordt geëxporteerd (maar b.v. werd gestolen). De douanerechten kunnen voor een container van 40 voet vol begeerlijke goederen - sigaretten, sterke drank of elektronica - snel oplopen tot 40 miljoen frank of meer. Indien de exportcontainer op de kaai wordt gestolen, draait de expediteur op voor de belasting. Omdat de agent of expediteur die belasting niet op de reder kunnen verhalen, kan de convenant ertoe leiden dat ze bij diefstal op de fles gaan. Volgens Karl Moens van Marsh Antwerpen zouden zelfs de grotere expediteurs of agenten zo'n verlies zonder dekking moeilijk kunnen verteren. Het product is wellicht uniek in de wereld. De aansprakelijkheidsstelling voor de verdwijning van containers is immers meestal onmogelijk. "Het is de risicoaansprakelijkheid die wordt verzekerd," zegt Moens. De collectieve polis is het resultaat van een grote veiligheidsanalyse. "Alle deelnemende terminals werden gecontroleerd op hun veiligheid, want al te grote onderlinge verschillen moesten we uitsluiten. Tegelijkertijd moesten we een evenwicht bereiken tussen de beveiliging en de praktische afhandeling. We kunnen de voordelen van het convenantstelsel - een potentieel snellere administratieve verwerking - niet op de helling zetten."Moens legt er de nadruk op dat de collectieve verzekering 'douaneschulden' voor de AGHA-leden géén algemene verzekering voor álle containers is. "Slechts de douaneschuld van containers voor de export die onder het convenantstelsel vallen, wordt gedekt door dit product." Marsh, voorheen Henrijean Marsh & McLennan, behoort tot de Marsh & McLennan Companies, wereldwijd nummer één van de verzekeringmakelaars. Het risico werd aanvaard door een groep van verzekeraars, waarvan Gerling-Konzern België de leidende verzekeraar is. De verzekering geldt sinds 1 juli 1999.