Nico Reeskens (53): ‘We willen de vicieuze cirkel van gebrek aan werkervaring doorbreken’

Nico Reeskens volgde een jaar geleden Marc De Smedt op als CEO van Adecco België. De Smedt ging in het Zwitserse hoofdkwartier aan de slag als lid van het directiecomité en dus als naaste medewerker van CEO Patrick De Maeseneire.

Reeskens kwam aan het hoofd te staan van de humanresourcesgroep op een ogenblik dat de uitzendactiviteit opnieuw aantrok. Maar voor Adecco, een van de Belgische topvijfspelers, lag de groei iets lager dan de markt. “Dat is het geval voor alle grote spelers in België”, zegt Reeskens. “De reden is dat wij nu focussen op kwalitatieve service, meer dan op volumegroei. Een speler als Adecco blijft natuurlijk in een zeer conjunctuurgevoelige omgeving actief.”

Wat bedoelt u met die kwalitatieve service?

NICO REESKENS. “Adecco evolueert mee met de noden op de arbeidsmarkt. Er is een stijgende vraag naar gespecialiseerde profielen en daar willen wij op inspelen. Het is bekend dat de uitzendbedrijven zich meer en meer op hogere profielen richten in plaats van voor de grote volumes te gaan. Adecco heeft die gespecialiseerde activiteiten trouwens onder de internationale Adecco-brand gebracht.”

Wat houdt die merkverandering in?

REESKENS. “In België is bijvoorbeeld het nieuwe merk euro-engineering in de markt gezet. Dat is de Adecco-poot die zich toelegt op permanente rekrutering, contracting en outsourcing van ingenieurs. Eigenlijk worden de activiteiten van XPE Engineering, dat al langer actief was op de Belgische markt, vanaf nu geïntegreerd onder de nieuwe merknaam. Internationaal bestaat euro-engineering al langer. Het werd in 1994 opgericht in Duitsland en in 2006 overgenomen door de Adecco Group. De poot die IT-profielen plaatst, komt nu onder het internationale merk Modis. De hogere profielen worden nu eenmaal almaar meer internationaal gerekruteerd en onze kleinere Belgische klanten moeten misschien wat meer overtuigd worden van die internationale profielen.”

Adecco zet zich ook in om de brug te slaan tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt en focust op moeilijk te plaatsen doelgroepen op de arbeidsmarkt. U doet dat samen met de VDAB. Hoe gaat dat in zijn werk?

REESKENS. “Op donderdag 29 januari gingen VDAB-medewerkers over heel Vlaanderen langs in meer dan 700 bedrijven waar jongeren aan werkplekleren doen. Ze namen een 1300-tal werkzoekende jongeren mee. Zij kregen een voorsmaakje van de werkvloer. Het is een onderdeel van de ‘Ervaring Werkt’-campagne, die nog loopt tot eind maart. Het is een project waar ook Adecco bij betrokken is, net als de VRT, Voka en Unizo. De bedoeling van het project is de vicieuze cirkel van gebrek aan werkervaring, waardoor jongeren niet aan een baan raken, te doorbreken. Dankzij het project kunnen werkzoekenden ervaringen uitwisselen met andere jongeren die al een stage of opleiding volgen in een bedrijf.

“We merken hoe langer hoe meer dat gebrek aan ervaring het struikelblok vormt om jongeren aan de juiste job te helpen. Informatie over de mogelijkheden om ervaring op te doen is cruciaal. Te vaak wordt alleen maar gedacht aan de klassieke schoolstage, terwijl er zo veel andere manieren zijn om de bedrijfswereld te leren kennen. Adecco ijvert om doelgroepen zoals jongeren, 50-plussers, personen met beperkingen in het arbeidscircuit te activeren.

A.M.

“Er is een stijgende vraag naar gespecialiseerde profielen en daar willen wij op inspelen”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content