VESPASIUS. DE INTIEME VERLEIDING
...

VESPASIUS. DE INTIEME VERLEIDINGHet eerste netwerk van affichereklame in toiletten, Vespasius,is nog geen jaar oud. En toch al niet meer weg te denken.Eén van de voornaamste hoofdbrekens van adverteerders en reklamebureaus is zonder twijfel de klopjacht op de 18- tot 34-jarigen. Hoe kan men jongeren bereiken ? En belangrijker nog hoe kan men hun aandacht trekken ? Christophe Muguerza heeft het antwoord op die vraag gevonden in de kelderverdieping van een Canadees café. "Wie drie glazen heeft gedronken, moet onverbiddelijk naar het toilet. En vóór het urinoir kan men niet anders dan gedurende 20 à 30 sekonden naar de muur staren. " De idee om in ons land een netwerk op te starten van affichereklame in de toiletten van cafés, restaurants en andere drukbezochte plaatsen was geboren. Samen met zijn vennoot, de Kortrijkzaan Hervé Sagaert, bouwde Muguerza op negen maanden tijd een Belgisch netwerk van 500 afzeteenheden op, met twee tot acht affichepunten per drankgelegenheid. Bij de mannen komen de affiches doorgaans boven de urinoirs en naast de spiegel van de lavabo. Bij de vrouwen is de deur de reklamedrager. Christophe Muguerza : "Wij hebben de etablissementen heel streng geselekteerd en zeggen onze samenwerking op zodra de netheid of de inrichting te wensen over laat. Onze affiches, in A3-formaat, worden beschermd door metalen kaders en plexiglas. "Het Vespasius-netwerk lijkt positief te worden onthaald door de reklamejongens, waarschijnlijk omdat het om twee buitenstaanders gaat. Het systeem behoeft geen eigen druktechnieken en biedt de mogelijkheid om meer aandacht te besteden aan de tekst dan aan het beeld. Een andere troef is de aanwezigheid op drukbezochte plaatsen. Ook de caféhouders zijn tevreden : ze worden vergoed voor het verhuren van de muren in ruil voor exclusiviteitskontrakten en hoeven zich verder om niets te bekommeren. Voor het onderhoud en de vervanging van de affiches of de kaders zorgen teams van Vespasius. Sinds de lancering in maart jongstleden hebben drie merken van Philip Morris, EBA, Bokland en Wonderbra zowat het hele netwerk ingenomen, ofschoon ze de mogelijkheid hadden om te opteren voor jongens/meisjes-affiches, voor een streek of een stad of voor welbepaalde types van etablissementen. "Onze volgende stap is het laten uitvoeren van een studie om te bewijzen dat er in de geest van de konsument geen enkel verband bestaat tussen het produkt en het kader waarin dat wordt voorgesteld. Dat zal onze toekomstige adverteerders geruststellen, " zo besluit Christophe Muguerza. CHRISTOPHE MUGUERZA EN HERVÉ SAGAERT (VESPASIUS) Het enige netwerk van affichereklame dat de aandacht langer dan 20sekonden vasthoudt.CONSULTANT MECA SERVICES. HET NATTE WEGDEKConsultant Meca Services installeert kant-en-klare waspoorten voor industriële voertuigen."Stedebouwkundige vergunningen zijn het grote probleem. En het wordt steeds erger. Ik wacht nu al twee en een half jaar op een vergunning voor Antwerpen. Mijn omzet bedroeg vorig jaar 15 miljoen frank. Dit jaar zou het 30 miljoen moeten zijn. Maar de vertragingen bij de ambtenaren ontfutselen me de helft van mijn omzet. "Jean Baptiste Miers van de NV Consultant Meca Services (CMS) heeft vanuit zijn kantoor in Schaarbeek een waslijst klachten voor de overheid. CMS importeert in België en Luxemburg materieel en produkten voor industriële onderhouds- en reinigingswerken. De belangrijkste aktiviteit is het leveren van sleutel-op-de-deur-waspoorten voor industriële voertuigen. Dus carwash, truckwash en self carwash. De gloednieuwe Brussels Truck Wash aan de Vilvoordsesteenweg is volledig door CMS geleverd.Maar de installatie van autowasbedrijven wordt steeds moeilijker. Vooral de regionalizering maakte het verkrijgen van uitbatings- en milieuvergunningen omslachtig. "Tien jaar geleden bedroeg de wachttijd zes maanden, vandaag twee jaar. In Frankrijk krijg je een vergunning in twee weken. " Een milieuvriendelijke behandeling is nochtans één van de paradepaardjes van Miers. Hij is exclusief invoerder in België en Luxemburg voor het Spaanse merk Istobal, het Duitse SVG, het Zwitserse Amstutz en het Oostenrijkse Activa. Activa maakt apparatuur om water te hergebruiken. Via een bakteriologische behandeling in een gesloten circuit blijft na een wasbeurt slechts 0,07 % milligram residu over. Het hergebruik van afvalwater is in de Duitstalige landen al verplicht, niet in België. "In België is een carwash de helft goedkoper dan in Duitsland. Maar hier wordt de ekologische kost niet meegerekend. In België blijft na een wasbeurt 30 milligram residu over. "Miers heeft kandidaten voor de milieuvriendelijke carwash in Antwerpen, Brussel en Hannuit. Maar wacht dus op de vergunningen.Jean Baptiste Miers startte met CMS in 1984. De klanten zijn voornamelijk de petroleumnijverheid en haar benzinestations (70 %), privé-uitbaters van een carwash (25 %) en industriële gebruikers (5 %). Op de referentielijst staan onder meer Renault Drogenbos (reinigen van toonzaalmodellen), Colruyt (reinigen van vorkliften) en de bussen van het openbaar vervoer in het groothertogdom Luxemburg. Kwaliteitsprodukten (een kwart duurder dan de konkurrenten), bestellingen op maat en een uiterst flexibele onderhoudsploeg zijn de sterke kanten van CMS. Het bedrijf telt zes werknemers.JEAN BAPTISTE MIERS (CONSULTANT MECA SERVICES) Omslachtige vergunningsprocedures zijn grootste boeman voorautowasbedrijven.