Netwerkers in een nichesector

BART MAES "We spenderen zowat de helft van onze tijd aan het updaten van onze technologie." © Thomas De Boever

Een kmo uit Grembergen groeide in geen tijd uit tot een wereldspeler in de inventarisering en het beheer van informaticanetwerken van bedrijven en instellingen. Zijn troef: goedkoop en alert zijn.

Buiten zijn sector is Lansweeper amper bekend. Nochtans stelt de onderneming uit het landelijke Grembergen naar eigen zeggen 20.000 klanten in meer dan honderd landen. “Wie bij Google de termen inventory, computer en network samen ingeeft, ziet ons in de resultaten normaal altijd bovenaan staan, waar ook ter wereld. En dat zonder dat we er iets voor gedaan hebben”, stelt Maarten Saeys, verantwoordelijke Sales, Training & Consultancy. Vooral de jongste twee jaar groeide het bedrijf als kool. Het probleem is nu vooral het vinden van geschikt personeel.

Net zoals bij veel internetbedrijven begon het verhaal van Lansweeper in de woonkamer of de garage, als een soort hobbyproject. De Hammenaar Geert Moernaut was al een tiental jaar systeembeheerder bij een van de grotere multinationale bedrijven in ons land en zocht een nieuwe uitdaging. Thuis ontwierp hij een systeem om de computernetwerken van ondernemingen, instellingen en administraties beter in kaart te brengen. Dat bleek te werken en toen hij het online gooide, bleek de belangstelling groot.

Het betekende in 2008 de start van Hemoco bvba, die de software Lansweeper op de markt bracht. In 2013 werd Lansweeper bvba een dochter van Hemoco. Geert Moernaut is eigenaar van de zaak en de verantwoordelijke voor Onderzoek en Ontwikkeling. “Bij de meeste bedrijven vulde men de inhoud van het hele netwerk manueel in. Dat vergt veel tijd en het verloopt zelden foutloos. Het moet ook continu bijgewerkt worden en dat wordt dan al eens vergeten. Ons systeem inventariseert automatisch alle apparatuur met een IP-adres, dus ook productiemachines, camera’s, printers en de elektronische beveiligingssystemen. Ook zaken als bijvoorbeeld de hoeveelheid inkt en de ouderdom van al die toestellen worden bijgehouden.”

Te goedkoop om waar te zijn

Lansweeper telt onder zijn klanten ronkende namen als Comcast, Dell, Sony, de Britse National Health Service, Lockeed-Martin, Hyundai, het US Marine Corps, de Amerikaanse luchtmacht, Nasa, Maersk, het Indische Tata Consultancy en de Franse groep Michelin. “Klassiek is dat ze bij ons een pakket bestellen voor een deel van de groep en dan na verloop van tijd, zoals bij Michelin, overgaan tot grotere pakketten voor hun andere buitenlandse vestigingen”, legt Bart Maes, managing director Client Servies, Sales & Marketing, uit.

Hoe komen al die wereldspelers terecht bij een klein en jong bedrijf uit Grembergen? “Wij zijn als nichespeler bekend bij de systeembeheerders van massa’s bedrijven. Dat is een relatief kleine groep mensen die elkaar goed kennen en ontmoeten op allerlei bijeenkomsten of via het internet met elkaar contact houden”, verklaart Maarten Saeys. “Wij raken bekend via mondreclame. Bovendien zijn wij erg goedkoop, mede omdat wij weinig overheadkosten hebben.”

Lansweeper heeft ook geen dure administratie en het werkt alleen via e-commerce. Geert Moernaut: “Bedrijven tonen interesse voor ons product en bestellen dat gratis voor een aantal weken op proef. Zijn ze tevreden, dan nemen ze een jaarabonnement. Het gebeurt heel zelden dat wij ter plaatste moeten gaan om opleidingen te verzorgen. Daarom vallen onze prijzen zeker mee. Bij ons betaal je geen honderdduizenden euro’s, zoals voor de licenties van een Microsoft. Sommigen stellen zich zelfs vragen bij onze lage prijzen en denken dan al gauw dat er adders onder het gras zitten. Soms horen we zelfs dat men ons product niet nam omdat we te goedkoop zijn en men het zaakje daarom niet vertrouwt. Maar we ervaren dat onze klanten zo tevreden zijn dat de prijs steeds minder een rol speelt.”

Doorverbonden met Grembergen

80 procent van Lansweepers klanten komt uit de Angelsaksische wereld: de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Canada. Azië, met vooral Singapore en Hongkong, is goed voor 9 procent van de verkoop. In Europa is dan Duitsland het grootste afzetgebied (6 à 7%). België en Frankrijk nemen elk 1 procent voor hun rekening.

Lansweeper biedt zijn klanten dan ook telefoonnummers in de VS en in het Verenigd Koninkrijk, maar die worden automatisch doorverbonden naar Grembergen. “We geven zo een betere service aan onze klanten. Ze kunnen via een lokaal telefoonnummer naar ons bellen. Wij kunnen vanuit ons kantoor in Grembergen normaal alle problemen oplossen”, zegt Bart Maes. “Sommigen denken trouwens dat we een Amerikaans bedrijf zijn of er een kantoor hebben. Onze mensen spreken perfect Engels. Dat is essentieel. Die systeembeheerders zijn specialisten. Met hen in gesprek gaan vergt een stevige beheersing van hun taal en vooral van hun jargon.”

Constant verbeteren

Rivalen van Lansweeper zijn HP en Microsoft, maar hun software is in essentie bestemd voor het beheer van hun producten. Andere concurrenten zijn Spice Works en Solarwinds. Die eerste werkt gratis, maar koppelt reclame aan zijn product en is dus een reclameverkoper. Solarwinds, een dochter van Silver Lake Partners, is een pak duurder en werkt met modules.

Lansweeper inventariseert het hele gamma van software, ook bijvoorbeeld Linux. Bart Maes: “De snelle evolutie van de software en van al die systemen bijhouden vergt natuurlijk veel energie. Ik schat dat we zowat de helft van onze tijd spenderen aan het updaten van onze technologie. Het is attent blijven. Door de activiteiten van al die hackers zijn de codering en de beveiliging overal sterk toegenomen. De iPhone blijft bijvoorbeeld buiten ons systeem. Hij is te goed afgeschermd. Die zit via wifi wel op het netwerk, maar reageert niet op onze software.”

Voor de toekomst wil Lansweeper zijn software nog verbeteren. Bart Maes: “We gaan nu ons systeem voor helpdesk voort perfectioneren en uitbreiden met meer mogelijkheden. Zo verbeteren we het controlesysteem om de vele licenties te registreren die een klant bezit met bijvoorbeeld Microsoft. Soms hebben bedrijven te veel of te weinig licenties en dat is toch niet onbelangrijk. Voorts willen we de controle over de bandbreedte die klanten gebruiken, nog beter maken. Ook gaan we op termijn de klok rond service verlenen. Maar met slechts tien personen konden we dat niet realiseren. Dat zal veranderen.”

Deze maand komt de 22ste werknemer in dienst. In 2011 was er nog maar één. Het illustreert de steile klim van de kmo. Voor dit boekjaar, dat eind augustus afsluit, rekent Lansweeper op een omzet van 10 miljoen euro, meer dan een verdubbeling ten opzichte van het vorige boekjaar. Het bedrijf is ook erg winstgevend. Zo had Lansweeper vorig boekjaar een eigen vermogen van 3,49 miljoen euro op een balanstotaal van 4,58 miljoen. De brutomarge bedroeg 2,91 miljoen euro en de nettowinst 2,01 miljoen. Om fiscale reden is er een vermenging met de bvba Hemoco, wat een goede analyse van de cijfers wel bemoeilijkt.

Willy Van Damme, fotografie Thomas De Boever

“Sommigen stellen zich vragen bij onze lage prijzen en denken dan al gauw dat er adders onder het gras zitten”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content