Net toen u dacht dat alles nu wel gezegd was over het werken in teamverband, pakt het Amerikaanse consultantduo Jessica Lipnack en Jeffrey Stamps uit met Virtuele teams. Ze bekijken het team vanuit het perspectief van de nieuwe (communicatie)technologie. " Virtuele teams gaat over een geheel nieuw type kleine groepen die zijn ontstaan in het tijdperk van het netwerk," zo leiden de auteurs hun boek in. "Deze grensoverschrijdende centra van mens...

Net toen u dacht dat alles nu wel gezegd was over het werken in teamverband, pakt het Amerikaanse consultantduo Jessica Lipnack en Jeffrey Stamps uit met Virtuele teams. Ze bekijken het team vanuit het perspectief van de nieuwe (communicatie)technologie. " Virtuele teams gaat over een geheel nieuw type kleine groepen die zijn ontstaan in het tijdperk van het netwerk," zo leiden de auteurs hun boek in. "Deze grensoverschrijdende centra van menselijke activiteit zijn de sociale cellen die samen grotere netwerkorganisaties vormen. Het zijn, van de leiding tot de werkvloer, kleine taakgerichte groepen, verenigd door netwerken van interacties en relaties." Gelukkig hoeven succesvolle virtuele teams niet altijd op de tenen van het hoogtechnologische vernuft te lopen. Dat maken de concrete voorbeelden duidelijk. Neem nu het gedwongen samenwerkingsverband tussen de drie Amerikaanse mannenbladen Men's Health, Esquire en Rolling Stone. In 1995 werkten de drie aartsrivalen plotseling samen als partners in een project. Het team werd uitgelokt door een producent van herenkleding, die een grootschalige reclamecampagne wilde toevertrouwen aan de drie samen of aan de Time-groep. Om de buit binnen te halen, organiseerden de drie bladen meteen persoonlijke ontmoetingen en een rist telefonische vergaderingen en faxen. Naar de normen van vandaag was het allesbehalve hightech, maar elektronisch ging het er wel aan toe. In recordtijd stelde het trio een virtueel team samen, dat de opdracht binnenreef. Volgens de auteurs vormt dit extreme voorbeeld een illustratie van de nieuwe manier van werken. Teams zijn sowieso in opmars. Volgens The Wall Street Journal werkt twee derde van de Amerikaanse bedrijven al met teams. Tot dusver zijn de groepen gebaseerd op persoonlijk contact. Precies dit persoonlijke aspect ondergaat een drastische verandering. Er wordt steeds meer op afstand gewerkt. Bedrijven zien in dat de kennis verspreid zit en zoeken manieren om deze te gidsen naar plaatsen, waardoor de hele groep er baat bij heeft. Naast de technologische hoogstandjes, heeft zo'n samenwerkingsverband ook nood aan zelfvertrouwen. Dit aspect vormt de mortel tussen de diverse onderdelen. Het gaat om vertrouwen tussen teamleden (uit verschillende culturen), maar ook tussen concurrenten en tussen werkgevers en werknemers. Denk maar aan het thuis- of telewerk. Wat baten e-mail en ISDN-lijn, als de correspondenten elkaar niet vertrouwen? Jessica Lipnack & Jeffrey Stamps, Virtuele teams - Hoe technologie grenzen van tijd, ruimte en organisaties overbrugt. Contact, 254 blz., 1300 fr.LDD