De Hermitage in Amsterdam pakt meestal uit met grote schilderijententoonstellingen of historische expo's die een duidelijke link hebben met Nederland, Rusland of Sint-Petersburg. Maar deze keer is de Grand Tour het centrale thema.
...

De Hermitage in Amsterdam pakt meestal uit met grote schilderijententoonstellingen of historische expo's die een duidelijke link hebben met Nederland, Rusland of Sint-Petersburg. Maar deze keer is de Grand Tour het centrale thema. In de achttiende eeuw ontstond de traditie om als student, aristocraat, kunstenaar of rijke toerist door Europa te reizen op een culturele trip langs voorbeelden van klassieke kunst en architectuur. De Italiaanse cultuursteden als Rome, Florence en Siena waren niet zelden de hoogtepunten van die maandenlange reis. Door de herontdekking van de Grieks-Romeinse kunst en archeologische doorbraken in Pompeï en Herculaneum, ontstond een ware Italië-hype. Die was bijzonder voelbaar in de neoklassieke beeldhouwkunst, schilderkunst, literatuur en muziek van toen. De Hermitage recreëert een fictieve Grand Tour langs sculpturen en kunstwerken, afkomstig uit de vaste collectie van de Hermitage in Sint-Petersburg. Schilders, beeldhouwers en tekenaars als Batoni, Canova, Mengs en Piranesi verwezen duidelijk naar de Grieks-Romeinse traditie. Canova steelt de show in de Hermitage met een achttal bruiklenen. Zijn Drie Gratiën vatten het perfect samen: die vrouwen zijn nog perfecter en sensueler dan hun klassieke voorbeeld.