De auteur is adjunct-directeur van de VEV-studiedienst.
...

De auteur is adjunct-directeur van de VEV-studiedienst. Het was prettig toeven in Vlaanderen deze zomer. Zon in het kwadraat, terrassen bij de vleet, stormachtige kunst en twee reusachtige (zand)kastelen aan zee, een veelvoud aan muziekfestivals, een stroom nieuwe Vlaamse idolen op podia en hitlijsten... De pret was wellicht niet aan iedereen besteed, wegens aversie voor drukte en commercie. Maar voor velen is Vlaanderen een pretvallei en we maken er stilaan ook een business van. Zon of niet. Brahim en Sergio. Neem de eindeloze reeks muziekfestivals, van Rock Werchter tot Pukkelpop. Ze brengen telkens duizenden enthousiastelingen aan het consumeren en wekken steeds meer buitenlandse belangstelling. Vlaams minister van Toerisme Renaat Landuyt ( SP.A) wil onze festivals meer uitspelen in het aantrekken van buitenlandse bezoekers. Het geeft onze bourgondische uitstraling extra glans. Door de pretvallei waaide de voorbije zomer ook een nieuwe wind van Vlaams zangtalent, aangeblazen door Idool 2003, de Ontdek de ster-show van VTM. Peter, Natalia, Wim en Brahim veroverden in no time de hitlijsten en podia. Het levert een niet onaardige injectie in de Vlaamse muziekindustrie, geld dat anders emigreerde naar Christina Aguilera, Eminem, Robbie Williams en andere Angelsaksische popidolen. Voor de jongste consumenten groeit de pretfabriek van Studio 100 inmiddels in een razend tempo. De club van Samson en Gert, Kabouter Plop en K3 vertienvoudigde zijn omzet de voorbije vijf jaar. Het leverde ze zopas een nominatie op voor de prijs van Onderneming van het Jaar. De amusementsindustrie wordt inmiddels door het economische establishment naar waarde geschat. Vlaanderen heeft talent voor pret. Onze pretparken hebben in de mondiale amusementsindustrie een uitstekende reputatie, zozeer zelfs dat ze vandaag nagenoeg allemaal zijn opgekocht door grote buitenlandse entertainmentgroepen. Helaas. Jong Nederland gaat plat voor Plop en co. Tv-programma's met amusementswaarde op niveau worden internationaal geprezen en gekopieerd, zoals De Mol of de wetenschapsshow Hoe? Zo!Tv-stations zijn belangrijke hefbomen voor de pretindustrie. Zonder VRT geen Samson en Gert of Sergio. Zonder VTM geen Idool 2003, geen Kabouter Plop. In de jaren tachtig vergaapte tv-kijkend Vlaanderen zich op Dallas en Dynasty, Amerikaanse import. Sinds de jaren negentig domineren de Vlaamse soaps en bieden zo een nieuwe markt voor acteurs, scenaristen en productiehuizen. Draaide de zon in tv-shows van de jaren zeventig rond de 'Hollanders' Henk Van Montfoort of Berend Boudewijn, dan zijn vandaag de Vlamingen Wauters of Peeters de prijsbeesten en vullen zij het Antwerpse Sportpaleis. Cultuurpausen worden misselijk bij zo veel Vlaamse 'pulp'. Maar levert - zakelijk bekeken - pulp van eigen bodem geen grote meerwaarde tegenover ingevoerde pulp? " There's no business like show business. " De Vlaamse showbusiness mag gerust worden gekoesterd. Temeer daar het niveau en de kwaliteit niet moeten onderdoen voor die van de buitenlandse concurrentie. Ook de bijdrage van onze Vlaamse tv-zenders tot de bloei van de Vlaamse pretindustrie verdient waardering. Misschien ligt net daar hun belangrijkste toegevoegde waarde en moeten we af van de idee dat tv mensen vooral moet opvoeden of politiek bewust maken. De twee opdrachten lijken moeilijk te verzoenen en leiden gecombineerd hoogstens tot infotainment, een veredelde vorm van entertainment. Flanders Fun. Waarom zouden we van de Vlaamse amusementsindustrie ook geen exportproduct maken en Vlaanderen internationaal promoten als een pretvallei? Taal hoeft niet steeds een barrière te zijn. In tv-land worden ideeën of formats verhandeld, festivalpodia zijn doorgaans internationaal, pretparken storen zich niet aan taalgrenzen, en Vlaamse performers kunnen ook een internationale taal hanteren. Na Flanders Technology lanceert de Vlaamse regering- Somers de nieuwe brede wervingscampagne Flanders DC (District of Creativity). De pretindustrie verdient daar haar plaats in. Als groeisector in de booming vrijetijdsindustrie. Als trekpleister voor buitenlands kapitaal en talent. Als kers op onze bourgondische taart. Flanders Fun. Jan Van DorenCultuurpausen worden misselijk bij zo veel Vlaamse 'pulp'. Maar levert pulp van eigen bodem geen grote economische meerwaarde tegenover ingevoerde pulp?