NAAMLOOS

MAAR NIET WAARDELOOS.

In 1989 haalde de CV Limburgse Melkcentrale Lilac, kortweg Lilac, een bescheiden nettowinst van 10,4 miljoen frank op een omzet van bijna 4 miljard frank. In ’90 bedroeg de omzet 3,39 miljard frank, in ’91 3,23 miljard frank. In ’92 ging het verder bergafwaarts, naar 3 miljard frank omzet en een verlies van 170 miljoen frank. In ’93 werd weer winst geboekt, 56 miljoen frank bij een omzet van amper 840 miljoen frank. Wat liep er fout bij deze koöperatieve, die in de jaren zeventig als eerste het goede voorbeeld gaf door schaalvergroting te zoeken via een fusie van verschillende koöperatieven uit voornamelijk Limburg ?

In ’90 verwerkte Lilac nog 185 miljoen liter melk. Sommige aandeelhouders-melkveehouders vonden dat hun Lilac daarmee voldoende groot was en kantten zich tegen een verdere fusie met andere koöperatieven. De rest van de sektor echter koncentreerde zich wel (de oprichting eind ’90 van de Belgische Zuivelunie (BZU) door de koöperaties Kempico, zelf een fusie van 6 melkerijen, Loenhout en Kalmthout ; half ’91 kwam Belgomilk tot stand uit 6 koöperaties) of ging in buitenlandse handen over (april ’91 werd Comelco opgeslorpt door het Nederlandse Campina-Melkunie).

OPPORTUNITEITEN.

“Ja, ” zucht Guy Hermans, algemeen direkteur van Lilac sinds ’92 en aktief in het bedrijf sinds ’71, “ik ben hier de kontinuïteit. ” De man heeft nog gelijk ook. Hij heeft de groei en investeringen van de jaren tachtig meegemaakt, maar ook de herstruktureringen van begin jaren negentig, inclusief diverse direktiewissels en de afslanking van het personeelsbestand van 230 naar 43.

Op 30 april ’93 ziet de CV Lilac Industries het daglicht als 100 % dochter van de Limburgse Melkcentrale Lilac. Ze is verantwoordelijk voor industriële kernaktiviteiten : langhoudende melkdesserts in blik, karnemelk en verse kaas. De melkophaling werd uitbesteed aan Belgomilk (dit kontrakt loopt evenwel af februari ’96), de produktie van melk (en de naam Lilac) werd verkocht aan Inza, een dochter van BZU.

Zegt Hermans : “Wij hebben vorig jaar 1,5 miljard frank omzet gedraaid, dubbel zo veel als begroot. 700 miljoen frank komt uit de fabrikatie van onze prioriteitsprodukten (karnemelk voor Gervais-Danone, verse kaas onder distributiemerken, lang houdbare desserts zoals melk met rijst en puddings voor voornamelijk de Britse markt), de rest uit opportuniteiten en nicheprodukten. Ik biedt de diensten van Lilac aan aan iedereen die met een tekort of een overschot zit. Wij hebben hier namelijk een prachtig, en modern, produktie-apparaat staan, dat ondergebruikt wordt. Lilac is een volwaardig zuivelbedrijf, het mag alleen geen gesterilizeerde melk produceren. Dat handelsfonds is verkocht aan Inza. “

Het is niet voor iedereen duidelijk wat Konings Graanstokerij met Lilac wil aanvangen. Komt er kortelings rijstpap met jeneversmaak op de markt ? Guy Hermans, tussen twee sigaretten door, lacht. “Melk en fruitsap afvullen op eenzelfde afvullijn is gemakkelijker dan fruitsap en jenever. Dit is maar één voorbeeld van de mogelijke synergieën. ” In het naar buiten stappen, voegt hij er aan toe : “Weet u dat Konings een deel van mijn frigo afhuurt ? En dat wij hier over 7 hektare bedrijfsterreinen beschikken ? “

LILAC-GEBOUWEN EN GUY HERMANS (LILAC) Mijn opdracht is aan Konings een goede return op hun 243 miljoenfrank investering te bezorgen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content