Een driejarige houdt van Walt Disney-figuurtjes. Wie zes jaar is daarentegen, dweept met Spiderman. Vanuit die logica ontwikkelde de Funinvest Group een reeks producten waardoor het decor van de kinderkamer in een handomdraai kan worden gewijzigd.
...

Een driejarige houdt van Walt Disney-figuurtjes. Wie zes jaar is daarentegen, dweept met Spiderman. Vanuit die logica ontwikkelde de Funinvest Group een reeks producten waardoor het decor van de kinderkamer in een handomdraai kan worden gewijzigd.De nv Funinvest Group is exclusief invoerder in Europa van het Koreaanse product Fantastix en het Amerikaanse Jumbo stick-up. Fantastix is een herbruikbare sticker die op glad materiaal wordt aangebracht en geen sporen nalaat. Een Jumbo stick-up is een gelijkaardig zelfklevend product, maar dan voor (ruwere) muren, al dan niet met behang versierd. Het zelfklevend materiaal komt naar Europa en wordt in onderaanbesteding bedrukt en verpakt, op maat van de klant. Funinvest ontwerpt eigenhandig het design. Het verwierf de auteursrechten voor het gebruik van de figuren van Walt Disney en Warner Bros. "We kunnen de kinderkamer op een snelle en goedkope manier een nieuwe look geven," zegt sales manager Stephan Van Hacht. "Met een gelimiteerd product kan men een hele kamer versieren. Een standaardpakket kost bij ons 700 frank. Behang met als thema Winnie the Pooh kost 15.000 frank, en is veel moeilijker te verwijderen. Ons product kleef je in drie seconden, en de kamer krijgt meteen een andere identiteit." Maar Funinvest wil geen losse producten verkopen. "We willen de kinderkamer binnentreden en er concepten uitbouwen," verwoordt Thierry Lescrauwaet, verantwoordelijk voor de marketing en de productontwikkeling. Dat betekent onder meer dat Funinvest ook nieuwe producten ontwikkelt, zoals nachtlampjes en zelfklevende kapstokken. Of attributen voor het tanden poetsen of douchen. Bad-, slaap- én speelkamer van het kind worden op die manier opgesmukt. De twee vennoten en zaakvoerders startten hun zaak in 1995. In 1996 haalden ze al een omzet van 36 miljoen frank. In 1997 zette de groei zich echt door naar 80 miljoen frank, gemaakt door vier werknemers. De verdeling gebeurt hoofdzakelijk via de grootdistributie. Doe-het-zelfzaken zijn goed voor de helft van de omzet. De baby- en decoratiemarkten nemen de andere helft voor hun rekening. 80 % van de omzet wordt geëxporteerd naar andere Europese landen.STEPHAN VAN HACHT EN THIERRY LESCRAUWAET (FUNINVEST GROUP) In drie seconden krijgt de kinderkamer een ander uitzicht.