Maak na crowdfunding nu ook kennis met crowdgiving. Het nieuwe onlineplatform Gingo wil een frisse wind doen waaien door de wereld van de filantropie. De tool is het initiatief van drie jonge werknemers van Bank Degroof Petercam. Ze zetten een partnerschap op met Oksigen Lab, een incubator gespecialiseerd in sociaal ondernemerschap en crowdfunding, en met elf gespecialiseerde maatschappelijke organisaties. Die partners - waaronder Ashoka België, de Lunt Foundation, de Pulse Foundation en de Stichting Fournier-Majoie - selecteren de projecten waarvoor fondsen worden ingezameld op Gingo.
...

Maak na crowdfunding nu ook kennis met crowdgiving. Het nieuwe onlineplatform Gingo wil een frisse wind doen waaien door de wereld van de filantropie. De tool is het initiatief van drie jonge werknemers van Bank Degroof Petercam. Ze zetten een partnerschap op met Oksigen Lab, een incubator gespecialiseerd in sociaal ondernemerschap en crowdfunding, en met elf gespecialiseerde maatschappelijke organisaties. Die partners - waaronder Ashoka België, de Lunt Foundation, de Pulse Foundation en de Stichting Fournier-Majoie - selecteren de projecten waarvoor fondsen worden ingezameld op Gingo. "Bijna één op de twee Belgen geeft geen geld aan liefdadigheid door een gebrek aan vertrouwen en transparantie", zegt Silvia Steisel, partnership manager van Gingo. "Om dat te verhelpen analyseren onze partners de maatschappelijke projecten en filteren ze die op basis van hun kwaliteit. Hun selectie is neutraal en volledig gebaseerd op de potentiële maatschappelijke impact ervan, waardoor bizarre en onhaalbare projecten geen kans krijgen." Particulieren die een crowdgivingcampagne willen opzetten op Gingo, worden daarom afgewezen, tenzij ze de experts kunnen overtuigen. Een andere garantie is de kwaliteitsvolle begeleiding gedurende de hele looptijd van het project. Als Gingo een initiatief heeft gesteund, krijgen de schenkers op de website toegang tot informatie over de voortgang van het project, die wordt geleverd door het team dat verantwoordelijk is voor het dossier. Zo willen de initiatiefnemers aantonen dat het geld goed wordt gebruikt. Elke campagne blijft slechts gedurende een beperkte periode online - maximaal zes weken. Er moet minstens een bepaald maximumbedrag worden bereikt. Vóór de officiële lancering heeft Gingo het platform getest met het pilotproject Help Alex van de straat ten gunste van daklozen. Dat initiatief van de vzw Straatverplegers werd geselecteerd door Ashoka België. Het overschreed zijn financieringsdoel al tien dagen voor de afsluitingsdatum. De campagne haalde 17.660 euro op bij 76 schenkers. Op dit moment loopt de financiering voor drie nieuwe projecten. "Als een campagne het vooropgestelde doel binnen de voorziene termijn niet haalt, wordt het ingezamelde geld toch gestort aan het project. Het wordt niet terugbetaald", legt Silvia Steisel uit. Als de reactie van het publiek positief is, zal Gingo drie tot vijf projecten per maand voorstellen, in een tiental domeinen: milieubescherming, culturele ontwikkeling, de creatie van werkgelegenheid, gelijkheid en onderwijs. "Wij weten dat zowel jong als oud geïnteresseerd is in maatschappelijke initiatieven", zegt Steisel. "Vaak willen ze wel iets doen, maar zijn de procedures te complex of is een minimale investering vereist. Op Gingo kunnen ze zich zelfs voor een bedrag van 1 euro engageren." Gingo rekent geen vergoeding aan op de schenkingen die via de website binnenkomen. De partnerstichtingen storten een jaarlijkse bijdrage van 5000 euro aan het platform. "Gingo biedt die stichtingen een grote zichtbaarheid en geeft hen de mogelijkheid hun netwerk uit te breiden", zegt Steisel. Sommige partnerstichtingen kunnen ook opteren voor het systeem van matchgiving, waarbij ze zich engageren om het ingezamelde bedrag voor het project te verdubbelen. Augustin Lippens