Een verrassende dissonant was het. In de stroom felicitaties na de overname van Omega Pharma liet een apotheker zich kritisch uit over een stockverkoop bij het farmaconcern. Omega Pharma werd vorige week voor 3,4 miljard overgenomen door zijn Amerikaanse sectorgenoot Perrigo. Net op dat moment organiseert de hoofdzetel in Oost-Vlaanderen een stockverkoop. Particulieren kunnen via internet een bestelling plaatsen van een rist Omega-producten en die op 22 november komen ophalen bij Omega Pharma in Nazareth.
...

Een verrassende dissonant was het. In de stroom felicitaties na de overname van Omega Pharma liet een apotheker zich kritisch uit over een stockverkoop bij het farmaconcern. Omega Pharma werd vorige week voor 3,4 miljard overgenomen door zijn Amerikaanse sectorgenoot Perrigo. Net op dat moment organiseert de hoofdzetel in Oost-Vlaanderen een stockverkoop. Particulieren kunnen via internet een bestelling plaatsen van een rist Omega-producten en die op 22 november komen ophalen bij Omega Pharma in Nazareth. Daarover uitte Tom De Bakker zijn ongenoegen in een tweet. Hij benadrukt dat hij als individu heeft getwitterd, niet als spreekbuis van het Antwerpse apothekerscollectief AFS, waar hij werkt. De Bakker vindt dat Omega Pharma de bevoorrechte relatie met apothekers onder druk zet. Een voorbeeld daarvan zou Beauty@home zijn. Met die formule van een thuisverkoopavond probeert Omega Pharma de jongste maanden de verkoop van zijn schoonheidsproducten te promoten. Ook de aanwezigheid van bepaalde Omega-producten bij Kruidvat roept weerstand op. En daar komt nu de stockverkoop aan particulieren bij. Het lijkt erop dat apothekers een deel van hun omzet kunnen verliezen. "Ik begrijp die reactie wel", zegt Daan Vermeulen, commercieel directeur bij Omega Pharma. "Maar wie denkt dat we omzet weghalen bij de apothekers door onze producten elders aan te bieden, heeft het verkeerd. In onze strategie blijft de apotheek nog altijd het preferentiële kanaal om onze producten te verdelen. We blijven er alles aan doen om de koek voor hen te vergroten." De Bakker staat niet alleen met zijn kritiek. Op de sociale media zijn vergelijkbare uitlatingen van apothekers te vinden. Al is er niet meteen sprake van een wijdverbreid fenomeen. Bij de Algemene Pharmaceutische Bond (APB) heeft woordvoerder Jan Depoorter geen weet van een algemene ontevredenheid. Hij is oprecht verbaasd als we hem vertellen over de stockverkoop. "Het past niet in de strategie van Omega Pharma", zegt hij. "Zij gaan altijd via de apotheek. Als het bedrijf daaraan wil sleutelen, zou ik het enige voorzichtigheid aanraden." Commercieel directeur Vermeulen laat weten dat dit niet de eerste stockverkoop is die Omega Pharma doet. "Ruim twee jaar geleden deden we dat ook al een keer", vertelt hij. "Net als toen willen we mensen de kans bieden oude verpakkingen op te kopen die niet meer aan de apotheek worden verkocht, maar waarvan er hier wel nog in stock zijn. We maken daar geen actieve reclame voor, maar mikken op personeel en hun kennissenkring. Nogmaals: we willen zeker geen omzet weghalen bij de apothekers." Als voorbeeld van die filosofie kunnen homeparty's met schoonheidsproducten gelden. "De producten die tijdens zo'n beauty@home-avond worden besteld, moeten worden opgehaald bij een apotheker", zegt Vermeulen. "Dat doen we net om mensen de weg te tonen voor hun volgende aankoop." Daags na zijn tweet kreeg De Bakker een telefoontje van Omega Pharma om te informeren naar zijn beweegredenen. Het lijkt er alvast op dat zijn bedenkingen niet ongehoord blijven. @ROELANDBYL