Bijna was het bezweken onder een te beperkte klantenspreiding, maar in goed vijf jaar rechtte Punch Powertrain de rug. Vanuit Azië wil het nu met zijn transmissietechnologie uitgroeien tot een wereldspeler.
...

Bijna was het bezweken onder een te beperkte klantenspreiding, maar in goed vijf jaar rechtte Punch Powertrain de rug. Vanuit Azië wil het nu met zijn transmissietechnologie uitgroeien tot een wereldspeler. Nauwelijks tien jaar geleden had haast niemand het voor mogelijk gehouden dat Punch Powertrain zich in 2015 tot de snelst groeiende grote onderneming van Limburg zou kronen. De fabrikant van transmissiesystemen en hybride en elektrische aandrijflijnen kampte begin deze eeuw met een te grote afhankelijkheid van één klant. In 2006 kwam het bedrijf in handen van Punch International, maar het tij keerde pas echt toen in 2009 investeringsfondsen LRM, Gimv en Capricorn Ventures een nieuw aandeelhouderstrio vormden. Onder CEO Cor van Otterloo zette Punch Powertrain een strategie met twee assen uit: de 'brains' in Limburg, de productie in Azië. De vestiging in Sint-Truiden focust op de volgende generatie aandrijvingen, stuurt de verkoop aan en produceert de belangrijkste componenten van de versnellingsbakken. De in 2009 geopende fabriek van 10.000 vierkante meter in het Chinese Nanjing verzorgt de assemblage. De nieuwe constructie sloeg aan. De afhankelijkheid maakte tegen 2013 plaats voor een portefeuille met een tiental Aziatische klanten. Intussen zijn het er 25. De geconsolideerde omzet groeide even hard: tussen 2008 en 2013 ging hij maal zes tot 160 miljoen euro. "Voor 2015 mikken we op 240 tot 250 miljoen euro", voorspelt Cor van Otterloo. De ambitie is een wereldspeler te worden. Nochtans leek het plafond in zicht. "We lopen nu tegen capaciteitsproblemen aan", bevestigt Van Otterloo. "De fabriek in China breiden we uit. We bereiden momenteel een investeringsplan voor de volgende stap voor." Punch Powertrain wil in China de productie opdrijven 300.000 naar 500.000 stuks, maar ook in Sint-Truiden wil het groeien van een 250.000 naar 400.000 tot 500.000 stuks. De Limburgse vestiging mag ook rekenen op de komst van 75 nieuwe medewerkers voor onderzoek en ontwikkeling. "Vanuit Azië de wereld veroveren is altijd onze strategie geweest", zegt Cor van Otterloo. "Behalve op de uitbreiding van het klantenbestand, zetten we ook stevig in op innovatie. We innoveren in het hele aanbod van transmissietechnologie. We zijn intussen een behoorlijke speler, lang niet de grootste, maar we staan wel al op de radar." In de komende jaren wil Punch Powertrain de grenzen verleggen en mondiaal groeien. De Aziatische verankering kreeg begin 2014 een extra prikkel toen de drie aandeelhouders de Chinese private-equitygroep New Horizon opnamen in het kapitaal. De groep verwierf 30 procent van de aandelen. "Die operatie gaf Gimv, LRM en Capricorn de kans comfortabel aan tafel te zitten en dat hadden ze ook wel verdiend", zegt Cor Van Otterloo. "Want dat mag ook gezegd worden: zonder de Limburgse Reconversiemaatschappij had dit bedrijf niet meer bestaan."