"Grappige en brutale 'anti-opera' of oeropera is nog de beste omschrijving van deze werken," zo introduceert de Muntschouwburg het project ' Aventures'. De Munt heeft zich (samen met het Kaaitheater en de Filharmonische Vereniging) geschaard achter de idee waarmee Ictus, het Belgische gezelschap dat de akkers van de hedendaagse muziek bewerkt, kwam aandraven.
...

"Grappige en brutale 'anti-opera' of oeropera is nog de beste omschrijving van deze werken," zo introduceert de Muntschouwburg het project ' Aventures'. De Munt heeft zich (samen met het Kaaitheater en de Filharmonische Vereniging) geschaard achter de idee waarmee Ictus, het Belgische gezelschap dat de akkers van de hedendaagse muziek bewerkt, kwam aandraven. Uitgangspunt zijn twee werken die componist Györgi Ligeti in de jaren '60 schreef, in de periode dat hij deelnam aan de Fluxus-beweging, die, verwant aan het dadaïsme van enkele decennia eerder, de gevestigde Kunst trachtte te 'ontregelen', te ondermijnen. Ligeti heeft in z'n bewust provocerende 'Aventures' een verhaalstructuur bedacht die echter geen verhaal bevat, zegt Ictus-muzikant Jean-Luc Plouvier: "Blijkbaar heeft hij gewerkt rond het idee van 'affecten', gevoelswaarden die elk met een bepaald muzikaal gebaar worden verbonden: de erotiek met het hysterische gekir van de sopraan, angst met de verschrikte schreeuw van de bariton, enzovoorts. Het stuk balanceert de hele tijd op de grens tussen het geschreeuwde teken, het muzikale gebaar en de poging om een klank te articuleren, om toch taal voort te brengen. Op zich bieden zowel de narratieve elementen als het muzikale materiaal verschillende invalswegen. Achteraf heeft Ligeti een libretto op de partituur geschreven, waardoor maat voor maat een 'verhaal' lijkt te kunnen worden opgebouwd. Dit verhaal is werkelijk absurder dan Beckett of de Marx Brothers." In hun zoektocht naar een relevante scenische uitwerking zijn regisseurs Jim Clayburgh (een van de oprichters van de Wooster Group) en Pierre Droulers (student van Béjart en Grotowski geweest, en nu al 20 jaar actief in de hedendaagse dans) bij een totaal abstract concept aanbeland. Droulers: "In onze benadering hebben we geprobeerd iedere letterlijke betekenis volledig uit te gommen en scenische oplossingen te vinden die de zangers niet op hun personage 'vastpinnen' en die elke opwelling tot verhalen in de kiem smoren." Doet het u te veel denken aan een op muziek gezette versie van een cursus laat-twintigste-eeuwse filosofie? Dan blijft u inderdaad beter thuis. Maar wie niet bang is van experimenten, kan er een boeiende avond mee beleven. (R.P.)Op 19 en 20 februari uur in het Lunatheater, Sainctelettesquare 20, 1000 Brussel. Tickets: Tel. 02/229.12.11 - 02/201.59.59 - 02/507.82.00.