MUZIEK

REVOLUTIE.

De nieuwe revolutie in de muziekwereld heeft niks te maken met miljoenencontracten ; het gaat ook niet om namen als Madonna, Michael Jackson, The Rolling Stones en andere poenpakkers. Er zijn geen opnamestudio’s nodig en zelfs geen instrumenten : de nieuwe muziekrevolutie is louter elektronisch. Goedkope technologie met ruime toepassingsmogelijkheden zorgt voor een grondige transformatie in de productie en de distributie van muziek.

Een goed voorbeeld is Jyoti Mishra, een 30-jarige Brit die begin dit jaar als volslagen onbekende doorstootte naar de top van de hitparade met zijn nummer “Your Woman”. Hij nam dit liedje op in zijn slaapkamer met behulp van een oude Atari-pc, een bandopnemer en software die hij gratis had gekregen bij een computermagazine.

Even kijken hoe de muzikale grenzen verlegd worden door de elektronica.

Geluid : de nieuwe technologie leidt tot nieuwe gitaarakkoorden, nieuwe percussie en zelfs nieuwe menselijke stemmen. Dit geluid wordt vaak omschreven als “synthetisch”. De succesvolle Britse groep Orb bijvoorbeeld produceert liedjes die in duur variëren van 6 seconden tot 40 minuten, en waarin alle mogelijke geluiden gebruikt worden : van kabbelende beekjes tot de lokroep van walvissen.

Productie : mensen die duizenden kilometers van elkaar wonen, kunnen via het Internet virtueel samenwerken bij het maken van muzikale composities. Deze “elektronische muzikanten” sturen elkaar e-mail met synthesizer-sequenties en fragmenten van computerprogramma’s die vermengd worden tot een gezamenlijk werkstuk.

Er bestaan diverse softwarepakketten om muziek te produceren. De Song Construction Kit bijvoorbeeld omvat twee cd-roms met meer dan 500 muziekstukken ( The Sound Factory, www. thesoundfactory. com). Een ander pakket is de Cakewalk Pro Audio waarmee men via de desktop muziek kan opnemen, bewerken, spelen en afdrukken (www. cakewalk. com).

De volgende grote stap zal bestaan uit software om generatieve muziek te maken. Iedereen kan dan aan zijn pc vragen om muziek te componeren in de stijl van zijn favoriete artiest of zelfs van verschillende artiesten bij elkaar (bijvoorbeeld “Miles Davis meets Bach”…).

Distributie : met behulp van Passport Design’s music@passport for Windows (www. passportdesigns. com) kan men niet alleen muzikale arrangementen maken, maar ze ook verdelen over het Internet. Tientallen on line muziekzaken vergemakkelijken het zoeken tussen duizenden opnamen die te koop worden aangeboden.

Ook de verkoop van cd’s via het Web is een snel groeiende trend. Site-bezoekers kunnen de muziek gratis beluisteren vooraleer te kopen. Het MP3 Consortium van het Amerikaanse bedrijf Geffen Records maakt gebruik van de compressietechnologie MPEG Audio Layer 3 om via het Web gratis liedjes aan te bieden en aldus de verkoop aan te zwengelen.

De laatste nieuwigheid, het Internet-radiostation, kan een ware goudmijn worden. De investering hiervoor bedraagt amper 10.000 dollar (nog geen 400.000 fr.) : een fractie van het bedrag dat nodig is om een conventioneel radiostation op te starten.

Bron : Trendletter, 26 juni ’97.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content