Veldeman

Veldeman uit Bree verhuurt en verkoopt al meer dan 45 jaar tenten voor evenementen. "Voor verhuur richten we ons onder meer op de grote evenementen op open terreinen van 30 tot 50 meter bij 70 tot 100 meter", zegt Hans Mertens, businessunitmanager Rental bij Veldeman. Het bedrijf heeft een omzet van 25 à 30 miljoen euro. "Wij werken voor beurzen, festivals, bedrijfsevenementen, stockagehallen, luchthavenactiviteiten, tijdelijke winkels, sporthallen, eigenlijk alles wat je kunt overdekken met een zeilstructuur. Als een klant een overkapping nodig heeft, dan zorgen wij niet alleen voor de zeilstructuur, maar ook voor de stroom, de verlichting, de verwarming, het sanitair."

Meerdere podia

Waar festivals tot vijftien jaar geleden vooral een tent nodig hadden voor de overkapping van een podium, zijn dat er nu meerdere, waarin optredens plaatsvinden. "Een festival wordt meer een beleving, met meerdere optredens tegelijkertijd", weet Mertens. De business van festivaltenten groeit licht, maar is niet booming. "Die is redelijk conjunctuurgevoelig en er is veel lokale en internationale concurrentie."

Blokkendoos

Veldeman werkt met standaardstructuren die het op maat van de klant als een blokkendoos invult. "Vaak worden dit jaar al afspraken voor volgend jaar gemaakt. Het komt erop aan goede relaties met de klanten te onderhouden", aldus Mertens. Logistiek komt er ook het een en ander bij kijken. "Het is niet even tentje huren, tentje zetten, festival en tentje weg. Het is een professionele business met een projectorganisatie, een projectleider, een werfleider en bouwploegen."

Kleinschalig

Er zijn ook kleinere aanbieders, zoals Konligo. De spin-off van de VUB kan met een speciale schaartechniek in tien minuten een tentconstructie van 25 tot 50 vierkante meter neerzetten. Vandaar de naam 'Fastival'. "Bij een festivaltent denk je al snel aan een mainstage, maar dat is niet onze markt", zegt oprichter Aushim Koumar. "Wij hebben standaard een boog met vaste overspanning. Die bogen kunnen aan elkaar gekoppeld worden of naast elkaar staan om bijvoorbeeld een in- en een uitgang te vormen."

Moeilijke markt

De markt van de kleinere tenten is moeilijker. Aushim Koumar: "In het segment van de grote structuren zijn er weinig aanbieders. Waarom? Sinds de storm die Pukkelpop in 2011 trof, is de regelgeving rond tenten strenger geworden. Maar enkele grote spelers hebben de attesten die bewijzen dat ze alles volgens de regels doen. Kleine tenten moeten ook aan regels voldoen, maar er zijn veel meer producenten van kleine, goedkope tenten op de markt." Konligo richt zich niet alleen op de verkoop van tentstructuren, maar almaar meer op de verhuur in samenwerking met partners. Noch Veldeman noch Konligo wil prijzen vrijgeven.

800 vierkante meter

bedraagt het oppervlak aan tenten dat Veldeman per dag kan zetten. "We hebben een behoorlijk snelle opbouwtijd", aldus Hans Mertens.

30 miljoen

bedrijfsevenementen zijn er jaarlijks. 200.000 events zijn er wereldwijd buitenshuis volgens Aushim Koumar van Konligo. In Europa zijn er jaarlijks 10.000 festivals.