Muziek anders beleven

De platenmaatschappijen hebben het moeilijk, maar Pias past zich aan de veranderende muziekindustrie aan. Dertig jaar na zijn start in een Belgische kelder is Pias uitgegroeid tot een van de grootste drie onafhankelijke platendistributeurs in Europa.

Internationaal label

Pias — de afkorting van Play It Again Sam — werd in 1983 in Brussel opgericht door Kenny Gates en Michel Lambot. De voorbije dertig jaar is het uitgegroeid tot een internationaal platenlabel, met Brussel en Londen als uitvalsbases. Maar verscheidene landen — waaronder België, Nederland en Frankrijk — hebben eigen afdelingen, die werken met lokale groepen. Zo ligt Roscoe, een populaire jonge band uit Luik, onder contract bij Pias Recordings Belgium. In het Verenigd Koninkrijk is Pias de grootste onafhankelijke distributeur. Onlangs heeft het label een klein kantoor geopend in Los Angeles.

Streaming is het antwoord

“De fysieke drager is morsdood”, zegt Damien Waselle, de 44-jarige directeur van Pias Belgium. “Het lijkt vreemd dat ik dat zeg, als je weet dat platen nog altijd 80 procent van onze omzet genereren en dat streaming — de distributie via computernetwerken, zoals het internet — in 2012 goed was voor amper 3 à 4 procent. Toch zullen platen als massaproduct verdwijnen: ze zullen alleen overleven als verzamelobjecten of in de vorm van luxe-edities, die je in speciaalzaken of via e-commercebedrijven kan kopen.”

“Streaming is ook het antwoord op de piraterij”, denkt Waselle. “Waarom zou je nog illegaal downloaden als je alle muziek gratis kan beluisteren, bijvoorbeeld op Spotify? Er valt nu ook geld mee te verdienen. Toen First Aid Kit, een populaire Zweedse groep uit de Pias-muziekstal, optrad in een grote tv-show, genereerde dat de volgende 72 uur liefst 250.000 kliks op Spotify. Elke klik brengt gemiddeld 0,003 à 0,007 euro op. Dat is lang niet slecht.”

Pias Nites

“De Pias Nites zijn een mooi communicatiekanaal voor het platenlabel, met edities in Brussel, Luik en Antwerpen en kleinere events in Amsterdam, Parijs en Berlijn”, zegt Waselle. “Op die festivals brengen we nieuwe groepen zoals Other Lives of Alt-J onder de aandacht. Het concept werkt, want het begint geld op te brengen. Toch is het niet de bedoeling de concertorganisatoren concurrentie aan te doen door zelf concerten te organiseren. Wel willen we een deeltje van de liveopbrengsten van de groepen die we onder contract hebben, ergens tussen 0 en 10 procent. Je kan denken dat we raken aan een heilig huisje door daar een graantje van mee te pikken, maar het is wel een voorwaarde om bij Pias te kunnen tekenen.”

Experience Music Differently

Op de vierde editie van de Pias Nites op 15 en 16 februari in het Brusselse Tour & Taxis kwamen 9800 muziekliefhebbers af, 800 meer dan vorig jaar. De eerste dag met elektronische muziek trok 5400 bezoekers, de tweede met rockmuziek lokte 4400 mensen. “Op die tweede dag werken we met modules, om het gezelliger te maken”, zegt Waselle. “We brengen onze slogan ‘Experience Music Differently’ in praktijk met bijvoorbeeld een zone met hapjes op niveau, een grote Pias Shop waar artiesten hun platen signeren, en een gigantisch Lunapark met dertig à veertig vintage machines, waaronder amusementsautomaten.”

Op een speeddating beluisteren mensen van Pias demo’s van jonge muzikanten, op zoek naar artiesten voor de Pias Nites van volgend jaar.

Dertig jaar bezig

Het minikoninkrijkje van Pias is nog altijd in handen van de Brusselse oprichters Kenny Gates en Michel Lambot, maar ook de Zwitserse groep Musikvertrieb is toegetreden tot het kapitaal. Hoe groot haar aandeel is, blijft vertrouwelijk. Dertig jaar na de start in een Belgische kelder is Pias uitgegroeid tot een van de grootste drie onafhankelijke platendistributeurs in Europa.

PHILIPPE CORNET

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content