"In om het even welke markt lijkt het me een noodzaak om aan de lokale filialen het initiatief en de vrijheid tot handelen te geven," meent Daniel Van Cauteren (40j.), de nieuwe algemeen directeur van het Belgische filiaal van het Deense ISSServisystem, vooral actief in de schoonmaaksector.
...

"In om het even welke markt lijkt het me een noodzaak om aan de lokale filialen het initiatief en de vrijheid tot handelen te geven," meent Daniel Van Cauteren (40j.), de nieuwe algemeen directeur van het Belgische filiaal van het Deense ISSServisystem, vooral actief in de schoonmaaksector. Van Cauteren, licentiaat toegepaste economische wetenschappen met specialisatie marketing, maakt deel uit van de generatie managers voor wie het gedecentraliseerd beheer niet alleen nodig is om de evolutie in de consumptie goed te kunnen opvolgen, maar ook om de bedrijfsgeest te cultiveren. Dat is een van de fundamentele lessen die hij uit zijn 17 jaar in de marketingsector heeft getrokken.Zijn carriére begon hij in 1980 bij Henkel waar hij verschillende productmanagementfuncties bekleedde in de marketing-afdeling. "Ik had veel geluk toen ik bij Henkel begon," vertelt hij. "Henkel had toen net een volledige lijn cosmeticaproducten gekocht. Het werd mijn eerste taak om deze lijn op de markt te introduceren en er een volledige marketingcampagne voor op te zetten. Voor iemand van 25 jaar die net is afgestudeerd, was dat een ongelofelijk avontuur." Drie jaar later wordt hij bij Master Foods aangenomen als National Field Sales Manager, daarna groeit hij door tot Account Manager. Deze functie laat hem toe direct met alle Belgische supermarkt-ketens te onderhandelen. Vanaf 1986 werkt Daniel Van Cauteren bij Black & Decker waar hij succesvol de functies marketingdirecteur, commercieel directeur en tenslotte algemeen directeur voor Benelux en Duitsland bekleedt. Onder zijn impuls heeft het bedrijf zijn marktaandeel duidelijk vergroot en is het omzetcijfer gestegen. "Een paar jaar geleden leed het imago van Black & Decker schade omdat de producten gezien werden als een massaproduct. Promotionele en publicitaire campagne aangepast. Marktonderzoek, aangepaste promotie en publiciteit, plus een vernauwing van de activiteiten op de traditionele markten heeft ertoe geleid dat we 25 % van het marktaandeel verwierven." Sinds twee maanden leidt Daniel Van Cauteren nu het Belgische filiaal van ISS Servisystem, de Deense multinational die wereldleider is in de schoonmaaksector. Naast de diversificatie van de diensten die het bedrijf aanbiedt, wil Daniel Van Cauteren zich vooral toeleggen op het professionaliseren van een activiteit met grote maar nog steeds onvoldoende uitgebouwde kapaciteiten. De schoonmaaksector lijdt onder een groot personeelsverloop : meer dan 100 % per jaar. "Enerzijds wil ik meer investeren in de opleiding van het personeel om dat percentage terug te brengen tot slechts 11 %. Anderzijds en wellicht bevindt zich daar de kern van het probleem wil ik een sector die nu weinig opwindend oogt, een aantrekkelijker imago bezorgen." DANIEL VAN CAUTEREN (ISS) Doel : het personeelsverloop terugdringen en de sector een aantrekkelijker imago bezorgen.