België kende lange tijd geen productie van gemotoriseerde tweewielers - in 1981 sloot Flandria in Zedelgem. Maar nu telt ons land twee producenten van motorfietsen: Saroléa met elektrische motoren voor het hoogste marktsegment en APGmoto met lichte modellen voor de massa. Het gaat nog om 125 cc-exemplaren met een benzinemotor, maar op aansturen van Vlaams Agentschap voor Innoveren en...

België kende lange tijd geen productie van gemotoriseerde tweewielers - in 1981 sloot Flandria in Zedelgem. Maar nu telt ons land twee producenten van motorfietsen: Saroléa met elektrische motoren voor het hoogste marktsegment en APGmoto met lichte modellen voor de massa. Het gaat nog om 125 cc-exemplaren met een benzinemotor, maar op aansturen van Vlaams Agentschap voor Innoveren en Ondernemen (Vlaio) ontwikkelt APG ook elektrische scooters. "De eerste productie van een zestigtal motoren is af", zegt Gerry Gepts van APGmoto. Het familiebedrijf heeft drie 125 cc-modellen. De Caféracer, een basismodel in neo-retrostrijl, de Adventurer en de Scrambler. De basisprijs is 2499 euro. Tegen betaling kan de klant een ander zadel laten monteren en zelf de kleur van tank en het spatbord kiezen. Die basisprijs is scherp en vergelijkbaar met de 125 cc-motoren van merken als Mash, Orcal, Brixton en Bullit, die in China vervaardigd worden. "We verdienen er weinig aan", zegt Gepts. "Maar we willen op dezelfde hoogte als die andere merken komen." APGmoto haalt onderdelen uit China, India en Europa. De assemblage gebeurt in Wevelgem. APGmoto mikt op een of twee dealers per provincie. "Belangrijk is niet te snel te gaan. We willen alles onder controle houden", zegt Gepts. Echt nieuw in de motorwereld is APGmoto niet. De familie Gepts is al sinds eind jaren zeventig actief in de sector en op internationale racecircuits. Daaruit is in 1996 APGmoto ontstaan als raceteam en ontwikkelingsteam voor andere renstallen. In 2003 stopte APG met de race-activiteiten en ging het werken voor andere merken, zoals EBR en het Grieks-Japanse scootermerk Nipponia. "Maar APG wilde niet meer van anderen afhangen. Daarom begonnen we onze eigen motoren te bouwen."