De 125 cc-klasse is sinds maart van dit jaar in ere hersteld. In 1998 maakte de toepassing van een Europese richtlijn het houders van een rijbewijs B mogelijk om zich zonder bijkomend specifiek motorrijexamen met een tweewieler van maximaal 125 cc in het verkeer te bewegen. Er waren wel twee voorwaarden aan verbonden: het vermogen van de 125 cc-machine mocht niet meer bedragen dan 15 pk en de persoon die ermee wilde rijden, moest minstens twee jaar in het bezit zijn van een rijbewijs B. Die regeling zorgde ervoor dat de merken scooters en motorfietsen van 125 cc op de markt brachten.
...

De 125 cc-klasse is sinds maart van dit jaar in ere hersteld. In 1998 maakte de toepassing van een Europese richtlijn het houders van een rijbewijs B mogelijk om zich zonder bijkomend specifiek motorrijexamen met een tweewieler van maximaal 125 cc in het verkeer te bewegen. Er waren wel twee voorwaarden aan verbonden: het vermogen van de 125 cc-machine mocht niet meer bedragen dan 15 pk en de persoon die ermee wilde rijden, moest minstens twee jaar in het bezit zijn van een rijbewijs B. Die regeling zorgde ervoor dat de merken scooters en motorfietsen van 125 cc op de markt brachten. Maar in 2001 besloot toenmalig minister van Verkeer Isabelle Durant (Ecolo) de klok terug te draaien. Een regeling die in maart 2007 door minister van Mobiliteit Renaat Landuyt (SP.A) ongedaan werd gemaakt. Landuyt ziet in de 125 cc'ers een mogelijkheid om de mobiliteit te bevorderen. Het aanbod van 125 cc-motoren en scooters neemt daardoor opnieuw toe. Niet alleen van de bekende merken (Honda, Yamaha, Vespa,...) maar ook van minder illustere Oost-Aziatische producten. Maar wat is nu het ideaal? Een scooter of een motorfiets? En kan je er een beetje mee uit de voeten in het verkeer anno 2007? Het Taiwanese SYM (met een jaarproductie van 600.000 stuks een van grootste producenten van scooters) heeft de twee in het aanbod. De XS125 is een groot uitgevallen bromfiets. Een eencilindertje met een vijfversnelllingsbak die veel gelijkenissen vertoont met de 125 cc-motoren van de grote merken. De machine ziet er niet onaardig uit en is redelijk compleet: een schijfrem in het voorwiel, een benzinemeter, een aanduiding van de ingeschakelde versnelling, een elektrische starter (én een kickstarter). Maar er zitten geen waarschuwingslampen op. Dat is jammer als je in fileverkeer terechtkomt. De XS is een lichtgewicht en dat merk je op de weg. In de stad rij je er bijna mee als met een fiets, maar op de snelweg is de stabiliteit bij snelheden tegen 100 kilometer per uur wat minder. De acceleratie is voldoende om in de stad bij verkeerslichten voor de auto's uit te snellen, maar je moet het blokje wel hoog in de toeren jagen en veel schakelen. Het exemplaar waar wij mee reden, had nog maar 190 kilometer op de teller staan en was vrij rauw, niet echt soepel. En het was zeker bij hoge toerentallen niet volledig trillingsvrij. Bovendien stond de carburateur nog niet perfect afgesteld. De prijs van de XS is overigens zeer interessant: 1699 euro. Dat is motorrijden voor een bromfietsprijs. De VS125-scooter is 300 euro duurder dan de XS - maar met 1999 euro nog altijd heel aantrekkelijk van prijs. De machine wordt aangedreven door een 125 cc-blok met automatische versnellingsbak en is iets luxueuzer uitgerust dan de XS: er is een passeerlicht, een drukknop om de richtingaanwijzers uit te schakelen (bij de XS moet je de knop zelf weer in zijn positie schuiven). De VS is echter niet voorzien van een windscherm. In de praktijk betekent dit dat je bij hogere snelheden vol in de wind zit. Het blokje is een revelatie: het is soepel, trekt redelijk snel op en trilt weinig. De automatische bak maakt rijden in stadsverkeer gemakkelijk. De scooter is in stads- en fileverkeer ook zeer wendbaar. Nadelen zijn de wat gecompliceerde tankdop en de geringe tankinhoud. De vraag is of je met dergelijke 125 cc'ers ook op de snelweg kunt als er géén file is. Dat valt goed mee. De teller van beide modellen gaf vol gas op de snelweg 110 kilometer aan. Daarmee kan je redelijk vlot met het verkeer mee en de meeste vrachtwagens inhalen. Je bent dus niet veroordeeld tot de rechterbaan tussen de trucks. Als je voor de keuze 'motor of scooter' staat, wat wordt het dan? De motor ziet er misschien wel leuker uit en is wellicht 'echter', maar de scooter is dankzij de automatische bak, de ruime bagage onder het zadel (er kan een jethelm in worden opgeborgen), de goede zit en de beenbescherming praktischer. Ad van Poppel