Met stapels videobanden en filmbobijnen kwam VRT-sportjournalist Michel Wuyts bij Artechoc aankloppen. Negentig jaar Ronde van Vlaanderen samenballen tot een verhaal van minder dan een kwartier, dat was de opdracht. "Als Flandriens hebben wij ons door dat immense beeldarchief gesleurd," vertelt Chris De Groote, monteur en zaakvoerder van Artech...

Met stapels videobanden en filmbobijnen kwam VRT-sportjournalist Michel Wuyts bij Artechoc aankloppen. Negentig jaar Ronde van Vlaanderen samenballen tot een verhaal van minder dan een kwartier, dat was de opdracht. "Als Flandriens hebben wij ons door dat immense beeldarchief gesleurd," vertelt Chris De Groote, monteur en zaakvoerder van Artechoc. Met de montage van sportprogramma's mag hij dan veel ervaring hebben, toch was deze job anders. "In het museum wordt de film op een driedelig scherm geprojecteerd. Daardoor lopen er drie beeldverhalen naast en door elkaar." De pompende soundtrack van Praga Khan-frontman Olivier Adams stuwt het verhaal naar de ontknoping: de heroïsche strijd in het memorabele jaar 1999, toen drie Flandriens om de leidersplaats kampten. Deze film illustreert de positie van Artechoc in de audiovisuele markt, maakt Chris De Groote duidelijk. "In de montage van film en televisieprogramma's ligt onze oorsprong, maar intussen passen we die ervaring ook toe in communicatieprojecten die ruimer zijn opgevat, zoals evenementen, bedrijfspresentaties of in musea."Goedkope videocamera's en allerlei softwarepakketjes hebben ervoor gezorgd dat de drempel om met video aan de slag te gaan, drastisch is verlaagd. Binnen bedrijven en organisaties is de verleiding groot om alles zelf in elkaar te knutselen. Komt de professionele videomaker daardoor niet in de verdrukking? Chris De Groote: "We voelen zeker de druk, maar we zien ook dat klanten die voor een goedkope oplossing kiezen, na een tijd terugkomen. Ze willen een update van hun film of een nieuwe versie uitwerken en raken in de knoei."Artechoc is gevestigd in het gerenoveerde fabriekspand van Marie-Thumas, aan de Leuvense Vaartkom. Ondanks de hoogtechnologische middelen ademt de loft waarin de montagestudio's zijn geïntegreerd, huiselijkheid uit. De Groote: "Die apparaten zijn niet meer dan een noodzakelijk kwaad. Veel belangrijker is de sfeer waarin we samenwerken. Je moet kunnen steunen op je ploegmaats." Philip Hanssens"Als Flandriens hebben wij ons door dat immense beeldarchief gesleurd."