De Antwerpse haven kreeg vorige week rake klappen. De ondertekening op 15 oktober van een memorandum over de IJzeren Rijn, de kortste spoorverbinding tussen de Scheldehaven en Duisburg, werd uitgesteld. Nederland wil dat Vlaanderen minstens 75% van de factuur (ten minste 545 miljoen euro of 22 miljard frank) betaalt (zie Trends, 4 oktober).
...

De Antwerpse haven kreeg vorige week rake klappen. De ondertekening op 15 oktober van een memorandum over de IJzeren Rijn, de kortste spoorverbinding tussen de Scheldehaven en Duisburg, werd uitgesteld. Nederland wil dat Vlaanderen minstens 75% van de factuur (ten minste 545 miljoen euro of 22 miljard frank) betaalt (zie Trends, 4 oktober). De Nederlandse regering gaf evenmin de indruk hard te willen meewerken aan de volgende fase van de Scheldeverdieping. Toch ziet Eddy Bruyninckx, gedelegeerd bestuurder van het Antwerps Havenbedrijf, het niet zo somber in. TRENDS.De IJzeren Rijn is een dossier dat al aansleept sinds 1995. EDDY BRUYNINCKX (ANTWERPS HAVENBEDRIJF). "De Nederlanders hebben verrassend enkele nieuwe eisen op tafel gelegd. Die waren onaanvaardbaar voor de Belgische regering, en wij volgen minister Isabelle Durant daarin: beter nog eens uitstel dan zo'n slecht akkoord." BRUYNINCKX. "Dat moet je nuanceren. Dit dossier ligt in Zeeland erg gevoelig, en in Nederland is de besluitvorming rond grote projecten geen sinecure. Maar wij hebben de verzekering gekregen dat de gegevens uit de Langetermijnvisie ( nvdr - een rapport dat een beeld geeft van de ecologische en economische evolutie van de Schelde tot 2030) ook worden aangewend voor het studiewerk dat nu moet gebeuren. Wat de duurtijd van de studies moet beperken tot twee jaar. Er is ook beloofd dat er niet eerst wordt gestudeerd en dan pas onderhandeld. We gaan al praten terwijl de resultaten van de studies binnenkomen." BRUYNINCKX. "Ik ben ervan overtuigd dat alle havens in de Schelde-Rijndelta baat hebben bij samenwerking. Er is een gemeenschappelijke verklaring van de Scheldehavens over onder meer de IJzeren Rijn. Topmensen van de Brits-Nederlandse rederij P&O Nedlloyd en de Nederlandse vervoerdersorganisatie EVO spreken zich uit vóór de Scheldeverdieping. Maar er blijft helaas een harde kern van Nederlanders voor wie elke container in Antwerpen er één is die eigenlijk in Rotterdam hoort." L.H.