Moedige zet

SMH en Mercedes-Benz brengen de moed op om een echte stadsauto te lanceren: de Smart. De vraag blijft of die Smart niet te vroeg komt. En of de cliënteel zal inspelen op de vele mogelijkheden van het slimme karretje.

Klein, zuinig en origineel: zo moest het stadswagentje worden waarvoor de Zwitserse uurwerkenmaker SMH (vooral bekend van z’n Swatch-horloges) en de Duitse autobouwer Mercedes-Benz de joint venture Micro Concept Car (MCC) opzetten. Vandaag is dat beestje er: Smart heet het. Maakt het de beloften waar?

Met een totale lengte van 2,5 m is de tweezitter Smart met z’n “shopping-laadruimte” ruim één meter korter dan de Renault Twingo. Eigenlijk heeft hij geen rechtstreekse concurrent. Maar het is niet uitgesloten dat hij trendy klanten afsnoept van andere wagentjes die zich als city cars profileren. Het verschil met Twingo & Co is dat de Smart – bedoeld als tweede of derde wagen – zich alleen in het stedelijk verkeer zeer goed thuis voelt. Een kort tochtje op de snelweg leerde dat de Smart er vaak in ademnood verkeert. En tijdens een proefrit (40 km) in het spitsverkeer van Barcelona voldeed de Smart slechts gedeeltelijk aan zijn stadsroeping. Dat lag niet aan het eigenzinnige, futuristische concept van de micro-auto. Maar files zijn nu eenmaal files: daarin kom je met een Smart niet sneller vooruit dan de chauffeurs van een Mercedes S of een Rolls Royce, die wat meewarig neerkijken op de leuke kleine “motor op vier wielen”. De Smart heeft wel als voordeel dat hij zich soepel gedraagt in het verkeer en vooral dat hij op een minuscule parkeerplaats gestald kan worden. Er is de instapversie Smart & pure, de krachtigere Smart & pulse, en tijdens de lancering worden er ook 7500 exemplaren van de extra-uitgeruste, luxueuze Limited Edition aangeboden.

Met z’n gedurfd concept verdient hij alle succes, maar waarschijnlijk zal de Smart zijn echte glorieperiode pas kennen wanneer het stedelijk mobiliteitsprobleem drastisch en globaal wordt aangepakt. Dat er in Berlijn, Frankfurt, Stuttgart en Zürich binnenkort goedkopere Smart-parkeerplaatsen in gebruik zullen worden genomen, is al een troef.

Ook voor zakenlui is de Smart interessant. Avis heeft reeds 12 jaar ervaring met het geslaagde “Train-auto-systeem”, en een gelijkaardig concept zal geleidelijk aan ook op vliegvelden worden uitgebouwd. Tegen een gunsttarief kunnen zakenlui bij de uitgang van de Europese vliegvelden een micro-auto huren om zich naar hun afspraken te begeven. MCC werkte met Avis een timesharing-huursysteem uit.

De Smart zal in drie versies met twee motoren (45 en 55 pk) beschikbaar zijn vanaf oktober, in vier Smartcentra: twee in Brussel (Noord en Zuid), één in Antwerpen en één in Luik. De verdelers hebben er zich toe verbonden om “in de provincie” Smart-satellieten op te richten, waar onderhoud en herstellingen kunnen worden uitgevoerd. Of die in Mercedes-vestigingen worden ondergebracht, ligt nog niet vast. Het ware wel een logische en praktische oplossing – de motor is immers van Mercedes-makelij.

PATRICK OP DE BEECK

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content