Juwelen voor mannen zijn momenteel een echte rage. En niet alleen bij jonge rappers met hun opvallende zware halskettingen of bij topvoetballers met een diamant in het oor. U vindt ze zowel in populaire winkelketens als in luxewinkels of bij de juweliers op de Place Vendôme in Parijs. Jawel, er bestaan nu ook hele juwelencollecties speciaal voor het sterke geslacht.
...

Juwelen voor mannen zijn momenteel een echte rage. En niet alleen bij jonge rappers met hun opvallende zware halskettingen of bij topvoetballers met een diamant in het oor. U vindt ze zowel in populaire winkelketens als in luxewinkels of bij de juweliers op de Place Vendôme in Parijs. Jawel, er bestaan nu ook hele juwelencollecties speciaal voor het sterke geslacht. Mannenjuwelen zijn echter niet nieuw. Zo dragen mannen uit de hogere klassen al sinds jaar en dag een familiering aan hun pink. Heel wat veertigers en vijftigers koesteren nog altijd de schakelarmband die ze kregen bij hun plechtige communie en waarin in kalligrafie hun voornaam staat gegrift. En iedereen herinnert zich nog de stevige armbanden in olifantenhaar en typische mannenjuwelen zoals de trinity- en tankringen van Cartier, waarvoor ook vrouwen meteen wild liepen. Naast de traditionele manchetknopen, dasspelden, biljettenhouders en andere sleutelhangers bieden de huidige mannencollecties ook hangers, ringen en halssnoeren, ook met riemlussen, USB-sleutels of zelfs beide samen. De armband is en blijft echter de absolute nummer één. In zilver, staal, titaan, plat of gevlochten leder, rubber en zelfs geboend katoen. Met of zonder (half)edelsteen, met of zonder motief in edel metaal (scheermesje, kruisje,...): u kiest maar. Alle huizen haken gretig in op die trend, en niet van de minste: De Beers, Georg Jensen, Cartier, Gucci, Dior Homme, Prada, Chaumet en Vivienne Westwood. De Parijse winkel Le Printemps Hommes pakt uit met een zeer gevarieerd aanbod juwelen, net als Harrods, Harvey Nichols en Selfridges in Londen. Le Printemps Homme heeft zelfs aan een twintigtal ontwerpers (onder wie prominente namen als Kenzo, Paul Smith, Paul & Joe, Chevignon en New Man) gevraagd om een speciale armband te creëren voor dit warenhuis. Van Ginza tot Fifth Avenue, van de Via Montenapoleone tot de Schuttershofstraat: mannenjuwelen zijn definitief doorgebroken in onze steden. Macho's hoeven zich alvast geen zorgen te maken: ze mogen gerust juwelen dragen aan hun hals of pols, het zal niets afdoen aan hun stoere mannelijkheid. Paradoxaal genoeg is de oorring (aan één oor), die in de jaren tachtig en negentig zijn glorietijd beleefde, sterk ondervertegenwoordigd in de huidige collecties. Blijkbaar hebben de moderne mannenjuwelen niets te maken met de piercingmode, die er nochtans de weg voor baande. Lip-, neus- en wenkbrauwpiercings: je ziet ze overal. Over piercings op andere plaatsen van het lichaam zwijgen we zedig. "Het etnische en tribale element heeft piercings en tatoeages als lichaamsversieringen zowel een provocerende kant gegeven, als aanvaardbaar gemaakt. Dit verschijnsel heeft op zijn beurt de weg vrijgemaakt voor mannenjuwelen," constateert Henning Kern, een Deense adonis van 41 die klasse uitstraalt, ondanks zijn gebronsde en goed afgetekende borstspieren en biceps. Ze steken discreet uit een prachtig uitgesneden wit Hermès-hemd. Moet kunnen voor een zachte winterstart. Henning Kern is de mannelijke tegenhanger van het label Dyrberg/Kern, dat hij samen met zijn landgenote Gitte Dyrberg leidt. Hij is de 45-delige collectie komen voorstellen in België. Het assortiment vormt tegelijk de eerste lijn D/K Man, die gelanceerd wordt na meer dan twintig jaar exclusieve vrouwenontwerpen. Voor Kern moeten mannenjuwelen in de eerste plaats "eenvoudig en makkelijk te dragen" zijn om succes te hebben. En het moet gezegd: de collectie voldoet vrij goed aan beide voorwaarden, geïnspireerd als ze is door het eigentijdse Scandinavische design, dat sinds de tweede helft van de vorige eeuw model staat voor de ontwerper. D/K Man koos voor zilver en roestvrij staal. Kettingen, armbanden, lederen banden met hangers, ringen en dies meer - ze verschijnen in al hun eenvoud of versierd met natuurlijke edelstenen zoals lazuursteen, tijgeroog en onyx, maar ook met buffelhoorn of kostbaar hout. Er is zelfs een brede armband die getooid is met een prachtig pythonvel. De juwelen D/K man horen niet thuis in het onder- en zelfs niet het middengamma, maar toch valt het prijskaartje mee (van 75 euro voor een ring tot 449 euro voor een armband of halssnoer). De meeste juwelen kosten tussen 100 en 200 euro). De mannenlijn van Dyrberg/Kern wordt geproduceerd in het Verre Oosten en kan profiteren van de lange ervaring met het ontwerpen en maken van vrouwenjuwelen. Het label is aanwezig in zo'n twintig landen. In België en het Groothertogdom Luxemburg is de collectie voor mannen alleen te koop in de winkels van D/K (Antwerpen, Brugge, Leuven, Sint-Niklaas en Luxemburg) en niet in de shops-in-shops van de Galeria Inno's in de Louizalaan en het W Shopping Center in Brussel, waar je terecht kunt voor de dameslijnen. Dyrberg/Kern begon in de jaren tachtig als prêt-à-porterlijn. Het ontwerpersduo maakte toen met plezier juwelen die bij hun kleren pasten. Al gauw deden die het beter dan de kledingstukken zelf. De keuze was dan ook vlug gemaakt. Sindsdien neemt het succes van Dyrberg/Kern als juwelenmaker van dag tot dag toe. Onlangs kende onze Deense economische confrater Børsen het label de Gazelle-prijs toe. Aansluitend won het de prijs van koning Frederik IX voor zijn snel groeiende export. Ook bij ons zitten mannenjuwelen in de lift. De befaamde Brusselse juwelier De Greef, die onlangs een vrouwencollectie herlanceerde, liet die prompt volgen door een collectie voor mannen, die net als de eerste de signatuur Arnaud Wittmann kreeg. Zijn juwelen worden vervaardigd van grijs en geel goud, met diamanten en edelstenen, en zelfs uit leder. De kubus is de belangrijkste inspiratiebron bij De Greef. Ondertussen doet het label O! het steeds beter in België en Nederland. Onlangs vestigde het zich ook in Parijs. Is vierkant troef bij De Greef, bij O! is de cirkel heer en meester. Manchetknopen zijn momenteel de toppers in de jonge collectie. Elders nemen juwelen dan weer hightech allures aan. Zo inspireerde S.T. Dupont zich op het diamantpuntenmotief dat zijn legendarische aanstekers siert om een zeer uitgebreide lijn mannenjuwelen te ontwerpen, met naast ringen, armbanden en halssnoeren ook een USB-sleutel. Ook België laat zich niet onbetuigd. Ramaut de Saint Leger in Luik ontwierp juwelen voor mannen, met onder meer een lederen riem waarvan de uiterst sobere gesp in ver- chroomde messing ook een USB-sleutel bevat (350 euro; met diamant 770 euro). Voor een passend paar manchetknopen in witgoud en met diamanten tel je 2155 euro neer. De collectie werd Hexact gedoopt. Serge Vanmaercke