Antwerpen is een modestad en heeft heel wat creatief talent in huis. "Probleem is echter dat de meeste jonge modeontwerpers de centen, noch de kennis en ervaring hebben om hun ontwerpen uit te werken, laat staan ze te verkopen," zegt Sushannah Raemaekers (40 j.), reeds twintig jaar actief in de verkoop van designmode. Zij bedacht een nieuw systeem om van kunst en mode opnieuw een product te maken.
...

Antwerpen is een modestad en heeft heel wat creatief talent in huis. "Probleem is echter dat de meeste jonge modeontwerpers de centen, noch de kennis en ervaring hebben om hun ontwerpen uit te werken, laat staan ze te verkopen," zegt Sushannah Raemaekers (40 j.), reeds twintig jaar actief in de verkoop van designmode. Zij bedacht een nieuw systeem om van kunst en mode opnieuw een product te maken. Sinds drie jaar verkoopt Mer.Cury zijn diensten aan creatievelingen. Sushannah Raemaekers: "Design is een moeilijk product en opboksen tegen de grote concerns is voor beginnende ontwerpers allesbehalve eenvoudig. Om de kans op succes te verhogen, bieden wij daarom een hele groep artiesten samen aan. Momenteel volgt een veertigtal artiesten ons concept. Om de kosten te drukken, laten wij hun ontwerpen buiten de klassieke modeseizoenen produceren. De kledingfabrikanten zitten in het tussenseizoen immers met een capaciteitsoverschot en kunnen daardoor aan lagere prijzen produceren." Niet alleen voor de productie van de designkleding dokterde Sushannah Raemaekers een origineel concept uit, ook voor de verkoop ervan verlaat ze de traditionele paden. De presentatie van de mode gebeurt op wereldvlak op slechts enkele plaatsen: de belangrijkste zijn Parijs, Milaan en Londen. Bovendien zijn er in het traditionele systeem slechts twee seizoenen: lente-zomer en herfst-winter. De kans op verkoop is daarom veel te klein. In het systeem van Mer.Cury zijn er geen seizoenen meer. Er wordt op korte termijn geproduceerd en uitgeleverd. De potentiële klanten worden bereikt via zelf georganiseerde tentoonstellingen, events en via Internet (via de eigen website HypePark.com). "Met de events gaan we de wereld rondtrekken, hoewel we voorlopig uitsluitend klanten hebben in Japan en de Verenigde Staten," zegt Sushannah Raemaekers.Het project van Mer.Cury werd in Japan trouwens uitgetest en verkocht aan Sapporo-dochter Kiriaki, een concern met meer dan 200 kunst- en modewinkels. Meteen trok het initiatief ook de aandacht van enkele business angels. "Er zijn inderdaad contacten gelegd en die investeerders hebben ons businessplan kunnen inkijken. Het dossier zit momenteel nog in een studiefase en voorlopig blijft het dus hoopvol afwachten," lacht Sushannah Raemaekers. Binnen enkele maanden wil Mer.Cury via zijn website televisie brengen om zo de verkoop extra impulsen te geven en aan eigen berichtgeving te doen. "We experimenteerden vorig jaar met een live-uitzending van het kunstenfestival Oerol op het Nederlandse Terschelling en we geven cursussen rond televisie op Internet aan onder meer de BBC. De VRT was niet geïnteresseerd."