Mobistar mikt op marktleiderschap

Zes maanden nadat hij de leiding van Mobistar heeft overgenomen, steekt Benoît Scheen zijn ambities niet onder stoelen of banken: Mobistar moet het Belgische nummer één in mobiele telefonie worden. De voormalige topman van IBM, Compaq en HP heeft zes krachtlijnen opgesteld waarmee hij Proximus van zijn troon wil stoten.

“Ten eerste is er uiteraard de verdere groei van onze basisdiensten”, licht Scheen zijn strategie toe. “Vorig jaar noteerden we een stijging met 11 % van de verbruikte minuten, en van 33 % voor de sms’jes. Die groei wordt bevestigd in de eerste helft van dit jaar.”

Een tweede pijler worden de diensten waarin we nu nog geen hoofdrol spelen, zoals vaste telefonie. Op termijn moeten we 10 % van deze markt van 4 miljard euro kunnen overnemen, door ons aanbod vaste telefonie voor professionelen te verfijnen of door aan het marktaandeel van de concurrentie te knagen. Ten derde willen we ook het gebruik van nieuwe diensten (bankieren, tv, reclame) via de gsm stimuleren. Ten vierde verwachten we veel van allerlei nieuwe soorten van dataverkeer. Dat Mobistar de iPhone in België op de markt mag brengen, moet de gemiddelde omzet per gebruiker in de zogenaamde ‘intelligente telefonie’ doen toenemen.”

“En tot slot hebben we onlangs de grens van 100.000 ingebouwde simkaarten in allerlei toestellen bereikt”, gaat Scheen voort. “Dit jaar hopen we daar nog eens 35 % bovenop te doen. Die toepassingen worden vooral gebruikt in het beheer van vrachtwagenparken, in luxewagens, in de locomotieven van de NMBS en in mobiele betaalterminals. Het potentieel is enorm. Tegen 2015 kan het aantal simkaarten in België verdrievoudigen.”

En klopt het dat Mobistar in zee wil gaan met nog enkele virtuele operatoren? “Tegen het einde van het jaar willen we er nog twee, maximaal vier kunnen verleiden om voor Mobistar te kiezen”, zegt Scheen. “Maar niet tot elke prijs. We mikken op operatoren die een volume van enkele tienduizenden kaarten genereren. We hebben er vandaag al twee op ons netwerk: de kabeloperator Telenet, vooral actief in het noorden van het land, en Lycamobile dat vooral scoort bij de allochtone bevolking.”

Scheen is ook bijzonder duidelijk over de ambitie van Mobistar: Proximus van de troon stoten als het Belgische nummer één in mobilofonie. “Met deze strategie kunnen we een grote rol spelen in elk segment van de markt. Als je ziet hoe weinig verschil er nog rest tussen Proximus met zijn 2 miljard euro omzet, en wijzelf met 1,5 miljard, is zo’n ambitie zeker gewettigd. Als deze trend doorzet – en dat is vandaag zo vermits Proximus achteruitboert terwijl wij vooruitgaan – mogen wij gerust dromen van de dag dat we de Belgacomdochter bijbenen. De voorwaarde is natuurlijk dat we continu investeren en ambitieus blijven.

V.H.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content