Innovatie en ambitie zijn als stiefzusjes. Soms lopen ze elkaar voor de voeten, maar als het klikt, ziet de toekomst er voor iedereen beter uit. Wie in Kortrijk gaat winkelen, zou dat aan den lijve moeten ondervinden. Parko, het parkeeragentschap van de stad Kortrijk, bestelde bij Be-Mobile een geïntegreerd softwareplatform om het verkeer en het parkeren in de stad efficiënter te doen verlopen. Het platform verzamelt gegevens uit parkeersensoren, informeert parkeerwachters zodra een voertuig te lang geparkeerd is en stuurt digitale borden aan die automobilisten informatie geven over de beschikbare parkeerplaatsen. De technologie moest zorgen voor een hogere parkeerrotatie, terwijl er dankzij een geleidingssysteem minder auto's zouden rondrijden op zoek naar een vrije parkeerplaats. Tegelijk moesten de exploitatiekosten van het parkeeragentschap dalen, terwijl de inkomsten dankzij sms-parkeren of een parkeer-app zouden stijgen. Het systeem werd zo'n drie jaar geleden geïmplementeerd en kreeg intussen de Belfius Smart City Award. Al na zes maanden bleek de omzet van de handelaars met 10 procent te zijn gestegen en was de daling van de exploitatiekosten voor Parko een feit.
...

Innovatie en ambitie zijn als stiefzusjes. Soms lopen ze elkaar voor de voeten, maar als het klikt, ziet de toekomst er voor iedereen beter uit. Wie in Kortrijk gaat winkelen, zou dat aan den lijve moeten ondervinden. Parko, het parkeeragentschap van de stad Kortrijk, bestelde bij Be-Mobile een geïntegreerd softwareplatform om het verkeer en het parkeren in de stad efficiënter te doen verlopen. Het platform verzamelt gegevens uit parkeersensoren, informeert parkeerwachters zodra een voertuig te lang geparkeerd is en stuurt digitale borden aan die automobilisten informatie geven over de beschikbare parkeerplaatsen. De technologie moest zorgen voor een hogere parkeerrotatie, terwijl er dankzij een geleidingssysteem minder auto's zouden rondrijden op zoek naar een vrije parkeerplaats. Tegelijk moesten de exploitatiekosten van het parkeeragentschap dalen, terwijl de inkomsten dankzij sms-parkeren of een parkeer-app zouden stijgen. Het systeem werd zo'n drie jaar geleden geïmplementeerd en kreeg intussen de Belfius Smart City Award. Al na zes maanden bleek de omzet van de handelaars met 10 procent te zijn gestegen en was de daling van de exploitatiekosten voor Parko een feit. De interesse van andere steden zoals Koksijde, Oostende, Aarschot, Tervuren, Waregem en Antwerpen is intussen gewekt. En dat is meteen de reden waarom Be-Mobile de Kortrijkse case volgende week presenteert tijdens het VBO-Forum Innovation across Borders. "Voor steden is ons platform een manier om de lokale middenstand te ondersteunen in de competitie met baanwinkels en e-commerce", zegt Philip Taillieu, een van de twee CEO's van Be-Mobile. Be-Mobile is een kmo uit Melle, met vorig jaar 86 medewerkers, een geconsolideerde omzet van 16 miljoen euro en 3,6 miljoen euro bedrijfskasstroom. Jan Cools en Philip Taillieu richtten Be-Mobile tien jaar geleden op. Eigenlijk is de onderneming in haar huidige vorm het resultaat van een recente fusie met drie andere vennootschappen: Flow NV, Mobile For NV en het Nederlandse Flitsmeister. Bij die operatie in maart werd Proximus bovendien de nieuwe meerderheidsaandeelhouder. Voor oprichters Jan Cools en Philip Taillieu was dat een opluchting omdat ze zich zo verzekerd weten van financiële rugdekking bij toekomstige acquisities. "De operatie is ingegeven door marktlogica", zegt Taillieu. "Als je vroeger over verkeerstechnologie sprak, dan had je het over twee silo's. De eerste is sterk gericht op de overheidsmarkt, met spelers die verkeerscentrales, verkeerslichten en borden leveren. De tweede is meer gericht op de consument en draait rond verkeersinformatie op de radio, autonavigatiesystemen en smartphones. Verkeersinformatie en mobiliteitsdiensten zien we meer en meer samengaan. Het is dus belangrijk de markt als één bedrijf te benaderen. Bovendien zien we een internationalisering van onze activiteiten. Daarom hebben we financiële slagkracht nodig." Om die evolutie te illustreren, haalt Taillieu het project Slim naar Antwerpen aan. "De ruggengraat is een middlewareplatform dat we aan de stad Antwerpen hebben verkocht en dat mobiliteitsdata bij elkaar brengt, zoals gegevens op basis van gps-coördinaten, uit openbaar vervoer, deelfietsen en taxi's. Onze middleware koppelt die data aan elkaar en verrijkt ze. Boven op dat platform komen dan diensten. Dat kan gaan om een toepassing voor gebruikers die via een routeplanner willen weten wat de snelste weg is naar de stad. Maar net zo goed kan een studiedienst van de stad de data gebruiken om de mobiliteit van de voorbije weken te analyseren. Bovendien staan de data open voor integratie in toepassingen voor bedrijven. Start-ups of meer gevestigde bedrijven kunnen boven op dit platform specifieke diensten uitbouwen." Be-Mobile is actief op vier domeinen. Een kwart van de omzet komt uit alles wat rond parkeer- en verkeersmanagement draait. Een tweede kwart komt van mobiele betalingen, zoals sms-parkeren. Een derde tak (40%) zijn diensten voor reizigersinformatie. Een vierde, nieuwe markt is die van de connected car services. "Ons eerste grote dossier daarin is in het domein van tolheffing. Zo hebben wij het softwareplatform van het Franse concern Vinci klaargestoomd voor de kilometerheffing voor vrachtwagens in België." De Belgische markt is voor Be-Mobile te klein om te overleven. "Hier bestaat een voorkeur voor investeringen in harde infrastructuur zoals wegen, bussen of een treinverbinding. Zachte infrastructuur zoals software blijft verwaarloosd achter. De Vlaamse overheid besteedt 800 miljoen per jaar aan harde infrastructuur, en slechts 40 miljoen aan Intelligent Transport Systems." Be-Mobile beschouwt Nederland net zo goed als zijn thuismarkt. Uiteraard omdat Flitsmeister van oorsprong een Nederlands bedrijf is, maar ook omdat bij onze noorderburen de omzet hoger ligt. Het Belgische bedrijf is verplicht zich internationaal te profileren en dat doet het ook. "Voor het leveren van verkeersdata naar autoconstructeurs zijn we al in twintig landen actief", stelt Cools. "Op termijn is het wel onze strategie om zowel in automotive als in verkeersmanagement een volledige Europese dekking te hanteren." Technologie lijkt stilaan een einde te maken aan de stellingenoorlog tussen de auto en het openbaar vervoer in het mobiliteitsdebat. En ze opent ook de markt. Zo werkte Be-Mobile voor CIM al een toepassing uit om voor elk individueel reclamepaneel naast de weg te berekenen hoeveel passage er is, en wat de kwaliteit van die passanten is. Ook voor Rock Werchter doet Be-Mobile de verkeersmonitoring. En de markt van de autoverzekeraars is geïnteresseerd in de diensten van Be-Mobile. Met spelers als TomTom, Inrix of Google is de wereld van mobiliteitsdata wel bevolkt met machtige concurrenten. Die jagen Be-Mobile geen angst aan, zegt Tallieu. Het bedrijf is volgens hem minder kwetsbaar omdat het in vier domeinen actief is. "Google kan autoconstructeurs en andere partijen ook goede verkeersdata aanbieden. Maar data wordt een commodity. Onze aandacht verschuift naar de integratie van die gegevens in diensten. We proberen op te klimmen in de waardeketen." Be-Mobile denkt aan de ontwikkeling van toepassingen die zich gedragen als copiloot. Denk aan een app die automatisch vaststelt dat je weer aan het rijden bent en dus je parkeerbeurt beëindigt, zodat je nooit meer vergeet een app-parkeerbeurt te stoppen. "Eigenlijk is mobiliteit niet zo belangrijk", zegt Tallieu. "Het is een middel, geen doel. Wij willen toepassingen bouwen die de mobiliteit vergemakkelijken. Het is moeilijk je voor te bereiden op een tegenstander die je nog niet kent, maar we denken dat we met lokale verankering en een focus op de eindgebruiker de goede wapens in handen hebben." Roeland Byl, fotogra?e Thomas De Boever"We zien een internationalisering van onze activiteiten. Daarom hebben we een aandeelhouder met financiële slagkracht nodig" - Philip Tallieu