Gps-fabrikanten zoals Mitac zitten in een moeilijk parket door de geplande overname van digitalekaartenmaker Tele Atlas door hun concurrent TomTom. De sleutel ligt bij de Gentse Tele Atlastopman Alain de Taeye, zegt gedelegeerd bestuurder Paul Notteboom van de Benelux-vestiging van Mitac, het bedrijf achter de gps-merken Mio Technology en Navman. Hij is hoopvol. "Ik ben nog nooit in de steek gelaten door Alain," zegt hij.
...

Gps-fabrikanten zoals Mitac zitten in een moeilijk parket door de geplande overname van digitalekaartenmaker Tele Atlas door hun concurrent TomTom. De sleutel ligt bij de Gentse Tele Atlastopman Alain de Taeye, zegt gedelegeerd bestuurder Paul Notteboom van de Benelux-vestiging van Mitac, het bedrijf achter de gps-merken Mio Technology en Navman. Hij is hoopvol. "Ik ben nog nooit in de steek gelaten door Alain," zegt hij. Notteboom zat op de hoofdzetel in Taiwan toen het nieuws bekend werd. Met Mio Technology en Navman heeft Mitac respectievelijk 9,7 % en 8 % marktaandeel in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. TomTom heeft 32,3 % (cijfers van onderzoeksbureau Canalys voor het eerste kwartaal). Navteq en Tele Atlas vormen een duopolie in digitale kaartgegevens. "Op wereldwijde basis is Tele Atlas de grootste in Europa. In Amerika is dat Navteq. Als wij met onze 18 % marktaandeel naar de concurrent gaan, slaat de balans om. Wij zitten op de wip," zegt Notteboom. Dat lijkt comfortabel, maar is het niet. "Wij werken exclusief met Tele Atlas. Het is veel eenvoudiger om met één leverancier nieuwe technologieën in te voeren en om je upgrades te standaardiseren. Met hun mobile mapping (nvdr - letterlijk het filmen van de wegen) zitten ze op een schat aan informatie over interessepunten die nog kan worden vrijgegeven." Als zo'n strategische partner aan een concurrent wordt verkocht, is dat een reëel probleem. "Wij geven Tele Atlas confidentiële informatie over onze roadmap, producten, technologie, de markten die we gaan aansnijden. Het kan niet dat die bij onze concurrent terechtkomen. Daar moeten duidelijke afspraken over worden gemaakt," zegt Notteboom, die deze week voor het eerst sinds de aankondiging met Tele Atlas praat. Notteboom: "Harold Goddijn (nvdr - de baas van TomTom) wenst ook niet dat wij zomaar verhuizen naar een andere leverancier. Dat zou de waarde van Tele Atlas naar beneden halen." Notteboom bevestigt dat zijn groep met "de concurrent" (Navteq) praat, maar dat is evenmin een panacee. "Als je Tele Atlas opgeeft, ben je gebonden aan Navteq. Ook dat is geen goede negotiatiepositie. Dus zou ik veel liever goede afspraken met Tele Atlas maken en verder gaan met onze langetermijnrelatie. Ik denk niet dat Alain de Taeye deze zet heeft gedaan om zichzelf te verbeteren, maar ook om de bestaande klantenbasis te behouden en te versterken. Hij heeft altijd al oplossingsgericht gedacht," zegt Notteboom. Voor België staat er veel op het spel. Mitac Benelux telt nu meer dan 60 medewerkers en groeit snel. De relatie met Alain de Taeye draagt die expansie. Als Mitac naar Navteq overschakelt verdwijnt het zwaartepunt uit België naar de VS. "En Aziaten bekijken dat soort zaken nogal nuchter," waarschuwt Paul Notteboom. WWW.TRENDS.BE Eminent over Alain de TaeyeB.L.