Opel werd in 2019 overgenomen door de PSA-Groep van Peugeot en Citroën. Meer recentelijk fuseerde PSA met de Italiaanse merken Fiat, Alfa Romeo en Maserati, waar ook het Amerikaanse Jeep in de portefeuille zat. Zo ontstond een reusachtige groep die zichzelf bedacht met de naam Stellantis. Het doel van de operatie: met dezelfde organenbank verschillende modellen van verschillende merken maken, wat veel goedkoper is dan wanneer ieder zijn ding doet. Neem de nieuwe Astra. Eige...

Opel werd in 2019 overgenomen door de PSA-Groep van Peugeot en Citroën. Meer recentelijk fuseerde PSA met de Italiaanse merken Fiat, Alfa Romeo en Maserati, waar ook het Amerikaanse Jeep in de portefeuille zat. Zo ontstond een reusachtige groep die zichzelf bedacht met de naam Stellantis. Het doel van de operatie: met dezelfde organenbank verschillende modellen van verschillende merken maken, wat veel goedkoper is dan wanneer ieder zijn ding doet. Neem de nieuwe Astra. Eigenlijk is hij de derde van een drieling, want de eerder gelanceerde Peugeot 308 en DS4 zijn gemaakt met dezelfde componenten en technologie. Natuurlijk spanden de verantwoordelijken van het merk zich tijdens de perspresentatie van de nieuwe Astra weer hard in om te onderstrepen dat we hier met een échte Opel te maken hebben. De woorden 'Peugeot' of 'DS' vielen geen enkele keer. Dat is marketing. Merken die zijn verenigd onder hetzelfde dak en dus genetisch op elkaar lijken, moeten misschien nog meer dan andere werken aan een duidelijke eigen identiteit. Zo pakt de grote VW-groep het uitstekend aan om Volkswagen, Audi, Skoda en Seat of Cupra van elkaar te onderscheiden. Dat verwantschap met de 308 is bovendien niets om zich over te schamen: misschien is dit wel de beste Astra ooit. Hij komt met een strakkere, minder speelse lijn dan zijn neefjes, zoals je van een Opel verwacht. En toch voelt hij minder spartaans dan de vroegere, echte Opels. Je proeft zelfs wat ziel achter het stuur, geholpen door het interieur: dat ademt degelijkheid, kwaliteit en 'ergonomie', zoals dat in de autowereld heet, als alles heel natuurlijk en intuïtief aanvoelt. De Duitse ingenieurs van Opel stelden het onderstel anders af dan hun Franse collega's, en dat resulteert in een ander rijgevoel, perfect in lijn met wat de trouwe Opel-klant verwacht. Duitse auto's zijn per definitie altijd harder dan Franse. Maar hoewel het onderstel het met oneffenheden in het wegdek iets moeilijker heeft dan de 308, kunnen we het compromis tussen comfort en dynamiek heel geslaagd noemen. Of hoe de Astra een genetische doordruk van de Peugeot 308 is, maar dat op zowat alle gebieden weet te verhullen.