Routemaster, Bristol Lodekka, Leyland AEC... Je moet al een bus-spotter zijn om de merken te kennen. Maar dat deze typische Engelse bussen opvallen in het vlakke Vlaamse land is iets wat marketeers maar al te goed beseffen. Aspekt Mobiel bvba uit Zandhoven heeft drie Engelse dubbeldekkers en één Amerikaanse schoolbus rondrijden, twee van die gele voertuigen zijn in restauratie. ...

Routemaster, Bristol Lodekka, Leyland AEC... Je moet al een bus-spotter zijn om de merken te kennen. Maar dat deze typische Engelse bussen opvallen in het vlakke Vlaamse land is iets wat marketeers maar al te goed beseffen. Aspekt Mobiel bvba uit Zandhoven heeft drie Engelse dubbeldekkers en één Amerikaanse schoolbus rondrijden, twee van die gele voertuigen zijn in restauratie. Kathelijne Verstraeten, zaakvoerster van Aspekt Mobiel: "Onze bussen worden gebruikt als blikvanger op evenementen en opendeurdagen, als pendeldienst, bij optochten en roadshows... Meestal werken wij in onderaanneming voor evenementenbureaus." En huwelijksfeesten, natuurlijk? "Hiervoor passen wij. Een ceremoniewagen wordt een jaar vooraf vastgelegd voor amper één dag. Een langlopende reclamecampagne wordt maar enkele maanden van tevoren beslist. Ik zou niet graag een 'grote' opdracht mislopen omdat onze bus toevallig al enkele uren verhuurd is," zegt Karl Van Camp, die samen met echtgenote Kathelijne een vijftal jaar in de branche zit. De bussen worden doorgaans in het land van oorsprong gekocht. "Maar een Routemaster die voor verkoop in aanmerking komt, kostprijs 750.000 frank, heeft er vaak al een miljoen kilometer opzitten," vult Verstraeten aan. "Daarbij komt nog dat wisselstukken moeilijk te vinden zijn. En wist je dat zelfs de schroefdraad en de motorolie op zo'n Engelse bus totaal anders zijn? Dan pas besef je hoeveel je contactennetwerk waard is. Wij hebben heel wat leergeld betaald." Per jaar slokt elke bus nog eens 200.000 frank onderhoudskosten op. Tarieven? Voor één dag met chauffeur en kilometervergoeding kom je op 20.000 tot 30.000 frank.""Om van de bussenverhuur te leven, is schaalgrootte nodig," zegt Van Camp. "Vorig jaar hebben wij met twee bussen 2 miljoen omzet geboekt, de winst wordt volledig geherinvesteerd. Er zit groei in de markt, want onze omzet stijgt met 20 tot 30% per jaar. In eerste instantie moet onze bestaande vloot beter renderen. En ik zou meer keuze willen aanbieden, vooral dan op het vlak van de inrichting. Een échte Greyhound staat ook nog op het verlanglijstje." Maar waarom begin je nu met zo'n nevenactiviteit? "Ik werkte vroeger bij een standenbouwer, een typische winterjob. Wij hebben toen gediversifieerd naar de bussenverhuur, wat dan weer een zomerjob is," besluit Van Camp. "Je mag dit een uit de hand gelopen hobby noemen."