Drie meter. Zo kort was de eerste Mini toen hij in 1959 aan de wereld werd voorgesteld. Een luciferdoosje op wielen. De nieuwe Mini Countryman is 1,3 meter langer. Sinds 1959 is heel wat veranderd. Zo ging het oorspronkelijke Mini rond de eeuwwisseling bijna over de kop. BMW zag potentieel in het kleine, hippe autootje en stak de reddende hand uit: in 2001 werd de Mini een Duitse auto. Het eerste model van dat nieuwe tijdp...

Drie meter. Zo kort was de eerste Mini toen hij in 1959 aan de wereld werd voorgesteld. Een luciferdoosje op wielen. De nieuwe Mini Countryman is 1,3 meter langer. Sinds 1959 is heel wat veranderd. Zo ging het oorspronkelijke Mini rond de eeuwwisseling bijna over de kop. BMW zag potentieel in het kleine, hippe autootje en stak de reddende hand uit: in 2001 werd de Mini een Duitse auto. Het eerste model van dat nieuwe tijdperk was de Mini One. Al snel volgden andere versies. Vandaag heeft Mini een behoorlijk uitgebreid gamma, met onder andere de Countryman, de grootste van de familie. De eerste generatie van de Countryman werd gelanceerd in 2010. De marketingboys in München zetten hem in de markt als de SUV van het merk. Zeven jaar later was het al tijd voor een tweede generatie, en die blijkt nog eens 20 centimeter langer te zijn. Ook in de koffer is meer dan genoeg ruimte: 450 liter, en met een neergeklapte achterbank zelfs 1390 liter. De vlakke laadvloer is een plezier voor na een bezoek aan de supermarkt. Mini voorziet ook in leuke extra's die het lifestylegehalte van de auto onderstrepen. Zo staat op de optielijst een picknickbank die plaats biedt voor twee. De boordplank blijft typisch Mini: behoorlijk druk met veel schakelaars en knoppen, en een groter, rond scherm voor het infotainmentsysteem. De stoelen zitten comfortabel, maar op slechte wegen voel je snel dat de vering wat strak is afgesteld. Dat komt het dynamische rijgedrag ten goede: zelfs in de grootste Mini blijft het heerlijk strak sturen, alsof je op rails rijdt. Jammer voor autominnende zielen dat het motorgeluid van de tweeliter benzine helemaal niet sportief is, maar rauw en saai. Hij klinkt bijna als een diesel. De driecilinder benzineversie van anderhalve liter konden we nog niet testen, maar we proefden die al wel in andere modellen, zoals de Mini One en BMW 3 Reeks. Onze prognose: die kleinere motor zal ruim volstaan voor de Countryman. Zoals we twee jaar geleden bij de lancering van de huidige generatie van de Mini One al konden vaststellen, is de afwerking eindelijk op een niveau dat BMW heel dicht benadert. JO BOSSUYT