Concurrerende bedrijven overtuigen van het nut van gezamenlijk transport en multinationals overhalen samen hun producten op te slaan. Dat is in een notendop de missie van Tri-Vizor uit Niel.
...

Concurrerende bedrijven overtuigen van het nut van gezamenlijk transport en multinationals overhalen samen hun producten op te slaan. Dat is in een notendop de missie van Tri-Vizor uit Niel. Het bedrijf kon al de multinationals Nestlé en PepsiCo overtuigen. Voortaan gebruiken de voedingsgiganten hetzelfde magazijn en delen ze vrachtwagens voor de levering aan hun klanten. "Nu rijdt een op de vier vrachtwagens in Europa leeg rond", zegt CEO Alex Van Breedam. "De gemiddelde beladingsgraad van de vrachtwagens met een lading bedraagt amper 57 procent. Door de korte levertijd van onlinebestellingen zal dat cijfer verder dalen." De behoefte aan oplossingen voor dat probleem is dus een groeimarkt. Daar maakt Tri-Vizor gebruik van. De onderneming zorgt voor een betere benutting van de vervoerscapaciteit via samenwerkingsverbanden tussen bedrijven met complementaire goederenstromen. De start was nochtans moeilijk. Toen ze haar bundelingsmodel enkele jaren geleden naast het groepagemodel van de klassieke transporteurs plaatste, botste de onderneming op onbegrip. De doorbraak van e-commerce bracht verandering. "Gratis leveren de dag nadien zal problemen scheppen als de onlineverkoop blijft groeien. Er is behoefte aan almaar meer bestel- en vrachtwagens, maar de congestie is nu al amper houdbaar en er zijn nu al te weinig chauffeurs. E-commerce heeft de ogen geopend, almaar meer bedrijven zien een toekomst in het delen van capaciteit. Zo kunnen ze hun logistiek niet alleen kostenefficiënter, maar ook duurzamer maken." Het succes maakt van Tri-Vizor een gestaag groeiende onderneming. Ze focust op haar rol als architect van goederenstromen en stootte haar operationele controlesysteem af via een verkoop van een eigen ontwikkeld softwarepakket aan Ahlers. "We speelden een dubbele rol", duidt medevennoot Bart Vannieuwenhuyse. "We waren tegelijk de architect en de aannemer, terwijl dat net twee partijen zijn die elkaar moeten controleren." Voor Tri-Vizor zijn slimme bundelingen maar een eerste stap. Het wil de volgende jaren zijn steentje bijdragen aan een nieuwe transportwereld, die het vergelijkt met hoe data via het internet verzonden worden. "Wat wij doen, is een verre voorloper van een physical internet voor logistiek. Tegen 2050 wil de sector op een slimme manier opslag- en transportcapaciteit kunnen delen. Schaarse capaciteit verspillen zal geen optie meer zijn." WOUTER TEMMERMAN"Schaarse capaciteit verspillen zal geen optie meer zijn"