Na een voor de autosector rampzalig 2008 was 2009 heel wat beter. Om het herstel van de economie te bevorderen, hebben de Amerikaanse en Europese overheden diep in de buidel getast en wisten ze enkele gunstige fiscale maatregelen voor de autosector tevoorschijn te toveren. In Europa kende de schrootpremie, die de verkoop van meer milieuvriendelijke auto's wil bevorderen, een groot succes. De VS volgde en ook daar kende de maatregel veel succes, waardoor de verkopen van heel wat autoconstructeurs de hoogte in gingen. Dat was onder andere bij Volkswagen het geval.
...

Na een voor de autosector rampzalig 2008 was 2009 heel wat beter. Om het herstel van de economie te bevorderen, hebben de Amerikaanse en Europese overheden diep in de buidel getast en wisten ze enkele gunstige fiscale maatregelen voor de autosector tevoorschijn te toveren. In Europa kende de schrootpremie, die de verkoop van meer milieuvriendelijke auto's wil bevorderen, een groot succes. De VS volgde en ook daar kende de maatregel veel succes, waardoor de verkopen van heel wat autoconstructeurs de hoogte in gingen. Dat was onder andere bij Volkswagen het geval. In oktober produceerde Volkswagen 557.300 wagens, verdeeld over acht merken en de verkoop is met 17 % gestegen, tot 349.800 wagens in oktober. In november lag de verkoop nog hoger, met een stijging van 19,1 % op jaarbasis met 531.300 verkochte wagens. In totaal zal de Duitse autoconstructeur tussen januari en begin december 5,85 miljoen voertuigen verkocht hebben. De doelstellingen voor 2009 werden dus ruimschoots gehaald. Het management werd echter niet euforisch, maar liet weten dat 2010 niet zo'n gemakkelijk jaar wordt. De overheidsmaatregelen die de verkoop van nieuwe wagens ondersteunden, zijn afgelopen, terwijl de economische groei aan beide zijden van de Atlantische Oceaan nog laag zal zijn, wat weinig goeds voorspelt voor de autoverkoop. "Volgend jaar wordt bijzonder moeilijk. Wij verwachten een terugval van de Europese markten. De Chinese markt echter zou het goed moeten doen. De verkopen zijn in China in november met 72,9 % gestegen, dat is een record. In die omstandigheden is het moeilijk om een duidelijke visie te krijgen op de situatie in 2010", zo stelt het management van Volkswagen. De moeilijkheden in de autosector hebben de ambities van de bouwer van 'de wagen van het volk' echter helemaal niet afgeremd. Volkswagen blijft bij zijn doelstelling om tegen 2018 het wereldwijde nummer één op autovlak te worden. Er valt dan ook geen tijd te verliezen. Het is waarschijnlijk daarom, en vooral omdat de marktomstandigheden erg gunstig zijn om aan een mooie prijs concurrenten over te nemen, dat Volkswagen aan het einde van vorig jaar heel wat meer toenaderingspogingen ondernam. In december verhoogde Volkswagen zijn aandeel in het kapitaal van de autodivisie van Porsche tot 49,9 % en amper enkele dagen later kondigde de Duitse groep aan dat ze binnenkort 19,9 % van Suzuki Motor zal overnemen voor een bedrag van 1,69 miljard EUR (222,5 miljard yen). "De auto-industrie ondergaat momenteel een fundamentele verandering", zo verklaarde VW-baas Martin Winterkorn op een persconferentie in Tokio, waarbij hij benadrukte dat "de wereldwijde crisis die trend nog heeft versneld". "Samen kunnen we onze groeiperspectieven maximaliseren", zo verklaarde hij. Martin Winterkorn praat zonder enige vrees over aanzienlijke groeiperspectieven omdat Volkswagen dankzij de toenadering tot Suzuki Motor zijn positie in Azië kan versterken, en in die regio is de auto momenteel sterk in opmars. Net als de directie van VW zijn wij ervan overtuigd dat dat een strategische keuze is die op langere termijn zal lonen. Maar het aantal verkochte wagens mag in Azië de eerste negen maanden van 2009 dan al sterk toegenomen zijn, de omzet voor de regio is in dezelfde periode op jaarbasis afgenomen. Met andere woorden: de marges van de autobouwer staan onder druk. Marktaandeel winnen is goed, maar er moet ook voor gezorgd worden dat daarvoor niet te veel moet worden betaald. Het zijn moeilijke tijden, maar VW kan prat gaan op een gezonde balans. De recentste overnames zullen worden gefinancierd met een kapitaalverhoging die al werd goedgekeurd door de aandeelhouders. De autobouwer hoopt in totaal 10 miljard EUR op te halen. In de praktijk wil de Duitse constructeur tegen december 2014 zowat 135 miljoen nieuwe voorkeursaandelen uitgeven. Een groot deel daarvan kan vanaf volgend jaar naar de markt gebracht worden. Over die komende kapitaalverhogingen werden er uiteraard nog geen details bekendgemaakt. Maar wat moet u nu doen: Volkswagen kopen of mijden? Op papier heeft Volkswagen alles om in de smaak te vallen. In 2009 daalde het aandeel met 67 %, terwijl de concurrenten voortdurend stegen. Peugeot ging er met 95 % op vooruit en Renault met 93 %. Het aandeel lijkt op het eerste gezicht dan ook goedkoop. Maar laat u niet beetnemen! Het aandeel Volkswagen is in 2008 met meer dan 100 % gestegen, terwijl de financiële markten instortten als gevolg van speculatie. Porsche probeerde destijds de aandelen van Volkswagen binnen te rijven door middel van een spel met afgeleide producten, maar dat heeft zich tegen de bouwer van sportwagens gekeerd. Uiteindelijk is het VW dat Porsche opslokt. De financiële ratio's zijn veelzeggend: de koers-winstverhouding bedraagt 19. Dat is veel te hoog, zeker gezien het feit dat de directie van de groep zelf stelt dat ze een moeilijk 2010 verwacht. Bovendien zijn er ook heel wat onzekerheden over het aandeel VW. Welke prijs zullen de aandeelhouders moeten betalen voor de voorziene kapitaalverhoging? Zullen de marges van de autoconstructeur herstellen? Zullen de verkopen niet instorten wanneer de schrootpremies worden afgeschaft? Er zijn te veel vragen over dit aandeel, dat al correct gewaardeerd is. Wij raden u dan ook aan VW niet te kopen en het zelfs te verkopen indien u het in portefeuille hebt. (C) Door Karine HuetMarktaandeel winnen is goed, maar er moet ook voor gezorgd worden dat daarvoor niet te veel moet worden betaald.