MILLENNIUM IN KARTON

De Nederlandse en de Belgische markt verschillen nauwelijks van elkaar. Toch ondervinden nieuwkomers de concurrentie scherper, merkt Vinke Display, de Nederlandse displayproducent met filiaal in België.

Maar liefst 25.000 pakketten met als verpakking een uitvergrote euro. Die order mocht Vinke Display het voorbije oudejaar afwerken voor een Nederlandse bank. “De markt van de evenementen wordt steeds belangrijker,” analyseert Ron Brouwers, directeur van het Belgische filiaal van de Nederlandse producent van displays in karton en kunststof. “Het voorbije jaar hebben we sterk gewerkt rond de Wereldkampioenschappen Voetbal, en de aanbieders van mobiele communicatie. En de volgende twee jaar hebben we grote troeven met acties rond het millennium.”

Vinke Display ziet dan ook vol vertrouwen het jaar 2000 tegemoet. Het bedrijf haalde in 1998 een omzet van 330 miljoen, en volgens het business plan moet dat een half miljard worden in 2003. Van de omzet in 1998 werd 80 miljoen verwezenlijkt in België. Het Nederlandse bedrijf, jaargang 1963, vestigde zich begin 1995 in ons land. Eerst in een pand in Hoboken, sinds de jaarwende aan de Antwerpse Amerikalei. Na vier jaar werking merkt Ron Brouwers vooral nauwelijks verschillen tussen de Belgische en de Nederlandse markt.

Drie grote groepen klanten worden door Vinke Display bediend: bedrijven, reclamebureaus, en drukkerijen. “De Belgische markt kent een groot groeipotentieel, zowel door verruiming als door het afsnoepen van marktaandelen van anderen. De concurrentie in België is ook iets scherper dan in Nederland. Want hier zijn we een nieuwkomer.”

De productie gebeurt integraal in Nederland. Tot vorig jaar werden in Hoboken displays uit kunststof gemaakt. De activiteit, én 80% van de werknemers, werden naar de hoofdzetel in Breda verplaatst. “We investeerden al 10 miljoen in nieuwe gebouwen en machines. De volgende twee jaar komt daar nog eens 50 miljoen bij. De productie van displays uit karton en kunststof gebeurt beter op één centrale plek. Ook de opslag en de afhandeling zijn nu volledig onder toezicht van een technisch directeur. De sturing van de productie kent voortaan geen verstoring meer. Want dat leidt tot fouten,” duidt Ron Brouwers de centralisatie.

Ook het management van Vinke Display werd meer geprofessionaliseerd. Begin 1998 werd het directiecomité uitgebreid. Jan Vinke, de eigenaar van de 100% familiale onderneming, is sindsdien gedelegeerd bestuurder. Een driekoppig team, met onder meer Ron Brouwers als directeur voor België, leidt mee de tachtig werknemers.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content