In motorland lijkt het adagium te zijn: hoe zwaarder, hoe beter. Met andere woorden: hoe meer cc's, hoe meer paarden, hoe meer koppel en hoe hoger de topsnelheid. Dat ging in 2021 ook op. Er werden 5.758 nieuwe motoren met een inhoud van 1000 cc of meer ingeschreven, een groei van 7,6 procent tegenover 2020. De totale markt slonk met 1,5 procent. Wie verder in de cijfers duikt, ziet nog een trend: de groei van de middenklasse, de middenmoters met een cilinderinhoud van 500 tot 750 cc. Het aantal inschrijvingen van zulke motoren steeg met 15,5 p...

In motorland lijkt het adagium te zijn: hoe zwaarder, hoe beter. Met andere woorden: hoe meer cc's, hoe meer paarden, hoe meer koppel en hoe hoger de topsnelheid. Dat ging in 2021 ook op. Er werden 5.758 nieuwe motoren met een inhoud van 1000 cc of meer ingeschreven, een groei van 7,6 procent tegenover 2020. De totale markt slonk met 1,5 procent. Wie verder in de cijfers duikt, ziet nog een trend: de groei van de middenklasse, de middenmoters met een cilinderinhoud van 500 tot 750 cc. Het aantal inschrijvingen van zulke motoren steeg met 15,5 procent. Het is daarmee het snelst groeiende segment in 2021. Hoe dat komt? Het aanbod is de laatste jaren toegenomen. Yamaha en Kawasaki hebben hun MT07 en de Z650 in verschillende uitvoeringen. Suzuki heeft de 650 V-Strom, Honda de NC700, het Chinese CFMoto de GT700 en de XL700 Heritage, Triumph de populaire 660 Trident en het Italiaanse Aprilia verschillende versies van de 660-twin. Al die motoren hebben gemeen dat ze prettig geprijsd zijn (doorgaans van 7.000 tot 11.000 euro), een bruikbaar vermogen hebben en een laag gewicht. Die motoren zijn dus een verstandige keuze. Wij reden met de strak gedesignde Aprilia RS660 en de Aprilia Tuono 660. De RS is de supersportuitvoering, de Tuono de roadsterversie. De 660 van Aprilia wordt aangedreven door een 659 cc tellende paralleltwin met vijf rijmodi. De twin levert een vermogen van 95 paarden in de Tuono-uitvoering. De RS660 biedt 100 paarden. Met die vermogens zijn gemakkelijk snelheden van ver boven het toegelaten maximum te halen. Het lichte gewicht maakt dat de motoren vlot accelereren en gemakkelijk te sturen zijn in druk verkeer. De zithouding op de RS660 is sportief met twee laaggeplaatste stuurhelften. Mede door dat geringe gewicht kun je er lekker bochten mee nemen en de quickshifter nodigt uit tot sportief rijden. Maar na een uurtje rijden begin je toch de druk op je polsen te voelen. De Tuono is plezieriger om te rijden. Die heeft een wat hoger toerstuur, waardoor je meer rechtop op de motor zit. Dat maakt de motor veel interessanter voor woon-werkverkeer. Van de RS spreekt het sportieve aan, maar de Tuono haalt het op praktische bruikbaarheid. Alleen jammer dat er geen alarmlichten op zitten. Intussen heeft Aprilia ook een trailversie van de 660 uitgebracht, de Tuareg. De prijs van de Aprilia's zit wel aan de hoge kant.