2 autobedrijf g. woestijn (group ghistelinck)

Toen Mercedes-Benz kort na de Tweede Wereldoorlog in België op zoek was naar jonge ondernemers om het merk te vertegenwoordigen, stootte het onder andere op Waregemnaar Paul Ghistelinck. Hij legde zich toe op de aan- en verkoop van afgedankt Amerikaans legermateriaal en verdiende zijn boterham met allerhande herstellingen. Op 1 januari 1950 werd Ghistelinck officieel concessiehouder van Mercedes-Benz. Het bedrijf groeide dankzij de snel toenemende vraag naar wagens in de jaren zestig. Ook werd rond de verkoop van wagens meer en meer een aangepast marketingbeleid uitgewerkt. Zo werden er toonzalen in Waregem gebouwd, wat vrij nieuw was voor de branche. Door de snel groeiende vraag werd in 1966 een filiaal in Deinze geopend. Garage Ghistelinck beperkte zich niet langer tot p...

Toen Mercedes-Benz kort na de Tweede Wereldoorlog in België op zoek was naar jonge ondernemers om het merk te vertegenwoordigen, stootte het onder andere op Waregemnaar Paul Ghistelinck. Hij legde zich toe op de aan- en verkoop van afgedankt Amerikaans legermateriaal en verdiende zijn boterham met allerhande herstellingen. Op 1 januari 1950 werd Ghistelinck officieel concessiehouder van Mercedes-Benz. Het bedrijf groeide dankzij de snel toenemende vraag naar wagens in de jaren zestig. Ook werd rond de verkoop van wagens meer en meer een aangepast marketingbeleid uitgewerkt. Zo werden er toonzalen in Waregem gebouwd, wat vrij nieuw was voor de branche. Door de snel groeiende vraag werd in 1966 een filiaal in Deinze geopend. Garage Ghistelinck beperkte zich niet langer tot personenwagens, maar begon ook bedrijfsvoertuigen te verkopen. In 2003 werd ook een autocarafdeling opgericht in Waregem. In de jaren negentig koos Garage Ghistelinck voor een acquisitiepolitiek. In 1991 werden de Mercedesfilialen in Oudenaarde en Ronse overgenomen. In januari 2004 werd een nieuwe stap gezet met de overname van Autobedrijf G. Woestijn met vestigingen in Kortrijk, Menen en Moeskroen. Meteen was de Group Ghistelinck een feit. Zo verwierf de huidige zaakvoerder Jan Ghistelinck een dominante positie in West-Vlaanderen. Momenteel staat een nieuwe garage in Gavere-Asper in de steigers. De opening is gepland voor eind 2006. In 1997 richtten Eric Van Hal en Jef de Kinder, een ex-Seakingpiloot, in Kortrijk Noordzee Helikopters Vlaanderen (NHV) op. Later stapte ook de Antwerpse ondernemer William Wilford in het bedrijf, samen met het personeel. Momenteel is Wilford voorzitter van NHV. Het ondertussen in Oostende gevestigde bedrijf stelt helikopters ter beschikking voor allerlei opdrachten. Het voert ook onderhoud uit van helikopters. Het transport van privépersonen blijkt slechts een beperkt deel van de activiteiten. Het gros van de omzet wordt gehaald in de beloodsing van schepen op zee in België en Nederland. Een ander belangrijk marktsegment is medisch transport. Eric Van Hal: "We vervoeren ook organen." NHV beschikt over zeven helikopters en is ook in het noorden van Frankrijk actief. "Op het gebied van medisch transport hebben we, buiten de Ardennen, ook in de regio Nord-Pas-de-Calais een sterke marktpositie opgebouwd," aldus Van Hal. "Uiteraard moeten we ons meten met verschillende concurrenten, maar in onze niche is het aantal spelers eerder beperkt." De omzet van NHV steeg van 2,5 miljoen euro in 2000 naar 6,8 miljoen in 2004. In Oostende bouwt NVH momenteel een nieuw bedrijvenkantoor en een onderhoudsloods.Op de vleugels van een stevig marketingbeleid werd Biodynamics de jongste jaren een van de snelst groeiende spellers in zijn branche. De Oostendse producent van voedingssupplementen heeft gekozen voor een sponsorcampagne in de meest uiteenlopende sporten - van voetbal, via basketbal en volleybal tot wielrennen. Onder andere het merk SportsTech trad op die manier sterk op de voorgrond. De groei van Biodynamics heeft er ook voor gezorgd dat het bedrijf sinds zijn oprichting door Francis Maes en Lucrèce Vandorpe in 1989 omgevormd werd van een klein familiebedrijf tot een middelgrote speler met weldra honderd werknemers. Aanvankelijk oriënteerde Biodynamics zich vooral op de Belgische markt. Vrij vlug kwam de Benelux in het vizier. In Nederland werd met Euro-Nutri een dochtermaatschappij opgericht. Anno 2006 kijken Francis Maes en zoon Eric meer en meer naar Europa. Die markt wil hij niet alleen met de klassieke voedingssupplementen veroveren, maar ook met een nieuw productsegment: medicijnen. Maes: "We begeven ons voor een stuk op de markt van de fytofarma (farmaceutische producten op basis van planten). In dat segment hopen we een groei te kennen van 25 %. Biodynamics heeft trouwens de erkenningsprocedure om medicijnen te mogen produceren zo goed als doorlopen."