1 MAXIBEL

Als dochterbedrijf kon Maxibel volop profiteren van de waanzinnig snelle groei bij Aliplast. Het gaat zo hard in het Lokerse aluminiumbedrijf dat Aliplast zelfs figureerde op de lijst van 100 grootste Europese groeibedrijven die Business Week opstelde.
...

Als dochterbedrijf kon Maxibel volop profiteren van de waanzinnig snelle groei bij Aliplast. Het gaat zo hard in het Lokerse aluminiumbedrijf dat Aliplast zelfs figureerde op de lijst van 100 grootste Europese groeibedrijven die Business Week opstelde. Het begon allemaal met aluminiumprofielen voor vliegenramen, twintig jaar later staat er een internationale, verticaal geïntegreerde groep op de kaart met een geconsolideerde omzet van meer dan 200 miljoen euro en een personeelsbestand van 1300 mensen. De man achter dit groeiverhaal is Peter Blijweert. Op zoek naar een nieuwe topman plukte hij tien jaar geleden Johan Verstrepen weg bij concurrent Reynaers. Intussen heeft Blijweert het gros van zijn Aliplastaandelen verkocht aan de investeringsmaatschappij Electra Partners. Maxibel - dat de extrusie van de aluminiumprofielen doet - is nog altijd voor een belangrijk deel van de omzet afhankelijk van Aliplast, maar probeert de jongste jaren steeds nadrukkelijker van onder moeders rokken te komen. D & M, de vennootschap achter Café Théâtre, heeft geen btw-verlaging nodig om hoge ogen te gooien. Entrepreneur Luc Van Oostende weet de juiste accenten te leggen om een interessant publiek aan te trekken. Hij combineerde het historische kader van de ruim 160 jaar oude Gentse Opera met een modern interieur. Twee jaar geleden werd het restaurant verrijkt met een trendy en stemmingsvolle loungebar. Daartoe renoveerde Van Oostende het aanpalende Café Royal. Innovatie is deze horecaondernemer absoluut niet vreemd. Zo was hij een van de eersten die een cd met de merknaam van zijn horecazaak op de markt brachten. Café Théâtre is intussen uitgegroeid tot een van de belangrijkste ontmoetingsplaatsen voor de beau monde. Ook de Trendslezers weten de aparte sfeer te waarderen, want in een grootschalige enquête - uitgevoerd bij 14.000 kaderleden - plaatsten zij Café Théâtre op rang 6 in de categorie 'Beste Brasserie'. Gazellen worden vaak geassocieerd met begrippen als dartelheid en jeugd. Maar er zijn ook Gazellen die zelfs op rijpere leeftijd nog niet aan snelheid hebben ingeboet. Gevaert Bandweverij is daar een schitterend voorbeeld van. Al in 1899 vestigde Jean-Baptiste Gevaert zijn riemen- en bretellenfabriek op de markt van Deinze. Een eeuw later controleerde het bedrijf - intussen naar een industriezone verhuisd - bijna 80 % van die Europese nichemarkt. Maar omdat bretellen niet meteen een groeimarkt waren, boorde de vijfde generatie van de familie Gevaert nieuwe markten aan. Met succes. Zo komen bijvoorbeeld alle elastische riemen in de reiskoffers van Delsey en in het herenondergoed van Dim uit Oost-Vlaanderen. Het bedrijf profiteert bovendien volop van typische modeverschijnselen als de brede, veelkleurige ceinturen die immens populair zijn bij de jeugd. Bij gebrek aan opvolgers verkocht de familie anderhalf jaar geleden het bedrijf aan durfkapitalist E-Capital van Jérôme Lamfalussy. Maar de broers Patrick en Philippe Gevaert hebben wel nog altijd de dagelijkse leiding in handen.Dirk Van Thuyne, Lieven Desmet