Het businessmodel van de Brusselse start-up Hooba lijkt niet zo bijzonder: het is een dienst voor de verhuur van fietsen, e-bikes en elk ander vervoersmiddel op batterijen. De afnemers zijn bedrijven en administraties die die dienst willen aanbieden aan hun werknemers. "Het is een sleutel-op-de-deuraanbod", zegt Serge Devillers, die Hooba een goed jaar geleden heeft opgericht. Devillers vervulde in het verleden financiële functies bij voedingsbedrijven als Danone. Met Hooba is hij in een totaal andere branche terechtgekomen. "De werknemers kunnen via een app een e-bike of een step reserveren en hem een paar minuten later in de garage van het be...

Het businessmodel van de Brusselse start-up Hooba lijkt niet zo bijzonder: het is een dienst voor de verhuur van fietsen, e-bikes en elk ander vervoersmiddel op batterijen. De afnemers zijn bedrijven en administraties die die dienst willen aanbieden aan hun werknemers. "Het is een sleutel-op-de-deuraanbod", zegt Serge Devillers, die Hooba een goed jaar geleden heeft opgericht. Devillers vervulde in het verleden financiële functies bij voedingsbedrijven als Danone. Met Hooba is hij in een totaal andere branche terechtgekomen. "De werknemers kunnen via een app een e-bike of een step reserveren en hem een paar minuten later in de garage van het bedrijven gaan halen en gebruiken. De werknemers betalen niet voor de dienst, de kosten zijn voor het bedrijf." Wat maakt Hooba zo bijzonder? Er bestaan toch verschillende soorten diensten voor e-bikes? SERGE DEVILLERS. "Wij zijn lokaal verankerd en heel wendbaar. We passen onze app en diensten aan de klant aan. Bovendien is het een totaalaanbod. Hooba's app en geconnecteerde hangsloten automatiseren het beheer en de beveiliging van de fietsen. We regelen de verzekering van de e-bikes, zorgen voor het onderhoud en de herstellingen. Er zijn helmen, gele hesjes, fietstassen, manden en lichten. Hooba biedt ook accessoires aan die essentieel zijn voor de veiligheid en het comfort van de gebruikers. Het gamma van diensten is dus breed. We ondersteunen ook de klant bij het ontwerp van het parkeerterrein, om de veiligheid en de toegankelijkheid voor gebruikers te waarborgen. Zodra het systeem is uitgerold, komen we twee keer peer maand langs om de staat van de vloot te inspecteren. Hooba ziet Brussel als een echte groeimarkt voor micromobiliteit en dan moet je voor een totaalaanbod zorgen. Voorlopig zijn de fietsen nieuw, maar we willen op termijn ook tweedehandsfietsen aanbieden." Hoeveel klanten hebt u al? DEVILLERS. "We hebben al een aantal bedrijven kunnen verleiden, zoals Befimmo, dat onze fietsen weldra zal aanbieden in vier van zijn vestigingen in België. Ook de haven van Brussel heeft bij ons aangeklopt. Het gros van de klanten is gevestigd in het centrum van Brussel. Wij leveren een oplossing voor de micromobiliteit, voor de laatste kilometer. Werknemers kunnen met onze voertuigen heel kleine afstanden afleggen, bijvoorbeeld tussen twee vestigingen van het bedrijf of tussen het kantoor en een treinstation." Hoeveel kost de dienst? DEVILLERS. "Ongeveer 145 euro per maand voor een fiets, al kan de prijs schommelen naargelang het model. Een e-bike kost 110 euro. Daar komt nog 350 euro bij voor de algemene dienstverlening, zoals de installatie van een parking in het bedrijf, stopcontacten, wegwijzers. Wie een contract afsluit, doet dat voor drie jaar. Dat maakt Hooba voorlopig nog niet rendabel. Momenteel bestaat de vloot uit dertig huurfietsen. Tegen eind 2022 moeten we zestig e-bikes en aanverwanten in portefeuille hebben, over vijf jaar moeten dat er minimaal 500. Onze groei moet versnellen. Daarom zijn we op zoek naar 500.000 euro om het fietsenpark te vergroten en nog extra mensen aan te werven."