Guy Van Neck werkte jarenlang voor een Amerikaans bedrijf dat actief was in mysteryshopping en auditdiensten. In die hoedanigheid bezocht hij heel wat Europese retailers, waar hij merkte dat de basiskennis bij medewerkers in de eerste lijn vaak ontbrak. "Bedrijven willen geen tijd verliezen met mensen op te leiden, terwijl dat wel nodig ...

Guy Van Neck werkte jarenlang voor een Amerikaans bedrijf dat actief was in mysteryshopping en auditdiensten. In die hoedanigheid bezocht hij heel wat Europese retailers, waar hij merkte dat de basiskennis bij medewerkers in de eerste lijn vaak ontbrak. "Bedrijven willen geen tijd verliezen met mensen op te leiden, terwijl dat wel nodig is om de beste klantervaring te creëren. Daarom ging ik op zoek naar een manier om aan microlearning te doen." Samen met een aantal stille vennoten en medeoprichters Mireille van Hemert-Schelling en Willi Van Boven lanceerde hij in 2015 MobieTrain, technologie om voornamelijk via de smartphone korte digitale opleidingsmodules te volgen. Bedrijven als Proximus, Gamma en Decathlon creëren eigen leerpaden op MobieTrain. Hun medewerkers kunnen zich bijscholen waar en wanneer ze willen. "Weinig mensen staan 's morgens op met het plan om een leertool te kopen. Daarom is het voor ons belangrijk om in te spelen op de verschillende domeinen. Voor het ene bedrijf is dat veiligheid, het ander wil meer focussen op diversiteit en inclusie", zegt Van Neck. "Intussen hebben we zo'n 7 miljoen euro opgehaald. De grootste uitdaging is nu mensen aan te trekken die volledig in onze cultuur passen. Begin vorig jaar waren we met 20 medewerkers, tegen eind dit jaar zullen dat er 75 à 85 zijn. We hebben onze product-marktfit bewezen, nu is het zaak dat op zo veel mogelijk markten te repliceren. Naast ons hoofdkantoor in Genk hebben we kantoren in Lissabon, Madrid en Milaan. "Wereldwijd zijn er 2,8 miljard eerstelijnswerknemers, van wie 80 procent niet de juiste middelen heeft om te leren en te communiceren. Het is aan ons om daar verandering in te brengen."